کدام قفل ها برای درب‌های هتل شما مناسب است؟

کدام قفل ها برای درب‌های هتل شما مناسب است؟

لابی، پذیرش، اتاق مهمان و همه قسمت‌های هتل نوایی را در تجربه اقامت مهمانان هتل تداعی می‌کنند. امکانات و تزئیناتی که در این فضاها به کار می‌رود، هر یک تاثیر به خصوصی بر تجربه و احساس مسافران به جای می‌گذارد. استفاده از تجهیزات و لوازم جانبی کارآمد و در عین حال زیبا و مدرن می‌تواند احساسی خوشایند در ذهن میهمانان هتل ایجاد نموده و رضایت آن‌ها را افزایش دهد. در این مسئله قفل درب‌های هتل نیز دخیل هستند و می‌توانند یکی از گزینه‌های موثر در میزان رضایت مسافران باشند. قفل درب اتاق موظف به تامین امنیت و ایجاد آرامش خیال مسافران است و در عین حال باید زیبا و هماهنگ با دنیای مدرن امروز باشد. 

تجربه اقامت لذت‌بخش، کارت ویزیت تضمین شده‌ای است برای اقامت مجدد مهمان در هتل!

حال این سوال پیش می‌آید که قفل های هوشمند دیجیتال نقشی در زیبایی طراحی هتل دارند یا اینکه صرفا قطعه‌ای هستند که روی در اتاق قرار می‌گیرند؟ آیا می‌توان به امنیت و دوام آن اطمینان داشت؟

 

شما باید با توجه به هتلتان، نوع مهمان‌هایی که دارید و بودجه‌تان قفلی‌ انتخاب کنید که مناسب شماست. همچنین لازم است بدانید که هر مدلی مزیت‌ها و کاستی‌های خودش را دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت قفل های هتلی میپردازیم و مقایسه‌ای بین برندهای معروف تولیدکننده قفل هتلی برگزار می‌کنیم.

تکنولوژی قفل های هتلی

پشت هر قفلی که برای باز شدن مکانیسمی فراتر از کلیدهای مکانیکی به کار می‌رود، تکنولوژی‌های خاصی وجود دارد. این تکنولوژی‌ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند و هر یک بنا بر ویژگی‌هایشان جهت استفاده در قفل های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

فناوری کارت های نوار مغناطیسی (Magstripe)

تکنولوژی مگستریپ در سال ۱۹۷۰ میلادی پا به عرصه حضور نهاد و با آمدنش تحول بزرگی را در تکنولوژی قفل ها به وجود آورد. این فناوری مشابه کارت‌های اعتباری دارای صفحه مغناطیسی درون کارت پلاستیکی می‌باشد که به منظور کار با قفل های اتاق کدگذاری می‌گردند. باتری‌هایی که درون قفل هایی با این تکنولوژی قرار داده می‌شود، معمولا ۱۲ تا ۱۸ ماه دوام دارند.

تخریب مفناطیسی کارت‌ها یکی از مشکلات این فناوی است. اگر‌ میهمان کارت اتاق خود را در مجاورت یک باتری مانند باتری تلفن همراه یا دوربین عکاسی قرار دهد بر اثر میدان مغناطیسی باتری، کدهای روی کارت تحت تاثیر قرار گرفته و میهمان مجبور به مراجعه به پذیرش هتل و تعویض کارت اتاق خود می‌شود. 

دیگر مشکلی که در تکنولوژی کارت های معناطیسی وجود دارد، قرار گرفتن در محیط آلوده است. زیرا ورود آلودگی و گرد و خاک به قسمت مغناطیسی کارت می‌تواند عملکرد آن را مختل کند. 

 

فناوری کارت‌های نوار مغناطیسی

 

تکنولوژی RFID (Radio Frequency Identification)

قفل هتلی با تکنولوژی RFID در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی رونمایی شد. در این تکنولوژی با نزدیک شدن کارت RFID به قفل، آنتن مغناطیسی کارت‌خوان آن، اطلاعات را از کارت دریافت و شناسایی می‌کند و میهمان می‌تواند به اتاق خود وارد شود. این قفل ها یک ماژول مغناطیسی RFID در قسمت داخلی خود دارند. 

عمر باتری‌ها در این نوع قفل ها حدود ۱۲ ماه به طول می‌انجامد. کارت‌های RFID در مقایسه با نوع Magstripe عمر بیشتری دارند و دیرتر خراب می‌شوند اما از نظر قیمتی تقریبا سه برابر آن‌ها هستند.

 

تکنولوژی RFID

 

تکنولوژی NFC (Near Field Communication)

مشابه قفل های RFID، قفل‌ هتلی با سیستم NFC نیز درون خود دارای یک کارت ریدر می‌باشد که میهمان با نزدیک کردن کارت (تا تقریبا ۴سانتی‌متر) می‌تواند قفل را باز کند. در مقایسه با تکنولوژی RFID این سیستم بسیار سریع‌تر است و دسترسی راحت و سریعی به مهمان می‌دهد. با این حال نگرانی برای قطع شدن سیگنال ارتباطی در قفل هایی با سیستم NFC، این تکنولوژی را بیشتر محدود به تلفن‌های همراه هوشمند در برابر کارت‌های اعتباری کرده است. عمر‌ باتری در تکنولوژی NFC، مشابه سیستم RFID است و حدودا 12 ماه دوام خواهد داشت. 

 

تکنولوژی NFC

 

تکنولوژی BLE (Bluetooth Low Energy)

بلوتوث تکنولوژی رایجی در تلفن‌های همراه هوشمند امروزی است. این فناوری در سال 2012 میلادی در قفل بلوتوثی هتل‌ها ظاهر شد. در آن دوره این قفل ها با یک مشکل بزرگ همراه بودند و ارسال مداوم سیگنال در این دستگیره ها باعث می‌شد که عمر باتری به ۶ ماه یا حتی کمتر کاهش یابد. 

قفل بلوتوثی بهینه (BLE) راه‌حلی بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی ارائه شد. به این ترتیب که قفل زمانی شروع به ارسال و‌ دریافت فرکانس می‌کند که توسط تماس کاربر از حالت خاموشی موقت درآید. با این روش عمر‌ باتری در بعضی مدل‌ها تا ۱۸ ماه نیز افزایش یافت. 

اولین استراتژی قفل بلوتوثی به این صورت است که مهمان دیگر نیازی به کارت برای ورود به اتاق ندارد و این امکان از طریق تلفن همراه هوشمند او و با تعریف یک کلید رمزدار در تلفن همراه میسر خواهد شد. این تکنولوژی با استفاده از نرم‌افزار موبایلی نصب شده بر روی تلفن همراه هوشمند کار می‌کند. 

معمولا قفل های بلوتوثی‌ دارای ماژول بلوتوث و RFID به طور همزمان می‌باشند تا در صورت نیاز باز کردن دستگیره درب اتاق با هر دو روش میسر شود.

 

تکنولوژی BLE

 

انواع بدنه قفل هتلی

در کنار فناوری که برای باز کردن یا قفل شدن در قفل هتلی استفاده می‌شود، دو قطعه اصلی در بخش سخت‌افزار قفل وجود دارد که عملکرد و ظاهر دستگیره (و در برخی موارد قیمت) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مثال‌ها و محدوده قیمتی که در ادامه به آن می‌پردازیم راجع به اینکه هر مدل از چه سخت‌افزاری استفاده می‌کند بحث خواهیم کرد.

مدل تمام بدنه (Full-body or Unibody)

این نوع قفل ها همانطور که از اسمشان پیداست، به صورت واحد هستند و شامل دستگیره و کارت‌خوان در یک دستگاه می‌باشند. در دستگیره های تمام بدنه معمولا محفظه نگه‌داری باتری در قسمت داخلی قفل (یعنی بخش داخل اتاق) قرار دارد. اندازه این قفل ها معمولا مشابه دستگیره های معمولی است و برای نصب آن‌ها نیاز به تغییرات اساسی در درب نبوده و به سادگی نصب می‌شوند.

 

قفل هوشمند مدل تمام بدنه

 

مدل دو تکه (Two-piece)

در این مدل، دستگیره و کارت‌خوان قفل جدا هستند. جدا بودن این دو قسمت از قفل، دست طراحان را برای ساخت مدل‌های جدیدتر باز می‌گذارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد یکنواختی طراحی که قفل های تمام بدنه دارند را پشت سر بگذارند. در دستگیره های دو تکه معمولا محفظه نگهداری باتری‌ها، داخل درب می‌باشد. از مزیت‌های این مدل می‌توان به پنهان بودن سخت افزار قفل (که معمولا درون درب جای گرفته و دیده نمی‌شوند)، مدرن بودن ظاهر و باز بودن دست طراحان برای خلق مدل‌های متنوع نام‌ برد.

 

قفل هوشمند مدل دو تکه

 

آشنایی با برندهای معتبر تولیدکننده قفل کارتی هتلی

شرکت‌های تولیدکننده دستگیره هتلی در تمام دنیا همواره می‌کوشند دستگیره های کارتی و هوشمند زیبا، مقاوم، ایمن، سازگار با شرایط آب و هوایی هر منطقه و در نهایت هم‌راستا با تکنولوژی‌های روز ارائه دهند. اگر قصد تجهیز هتلتان به قفل های دیجیتالی را دارید، لازم است ابتدا نیازهای خود را به خوبی شناخته و سپس شرکتی را انتخاب کنید که ویژگی‌های مورد نظرتان را با قیمتی مناسب در اختیارتان بگذارد. 

به یاد داشته باشید در بیشتر موارد نصب قفل کارتی روی درب اتاق مهمان، پایان کار نیست. به مرور زمان شما نیازمند به روزرسانی، سرویس و گاهی تعمیر قفل ها خواهید بود. بنابراین شرکتی را انتخاب کنید که بهترین خدمات را در کمترین زمان ممکن به شما ارائه می‌دهد. 

در ادامه تعدادی از کمپانی‌های تولیدکننده قفل های دیجیتال را به شما معرفی می‌کنیم.

ASSA ABLOY

این کمپانی پرچم‌دار جهانی سیستم‌های امنیتی هتلی با بیش از ۴۰ سال سابقه در تمام دنیا می‌باشد. ASSA ABLOY Hospitality تنها قسمتی از گروه شرکت‌های آسا ابلوی با ۴۷،۰۰۰ کارمند در سراسر جهان است. این شرکت امنیت میلیون‌ها اتاق مهمان را در تمام دنیا بر عهده دارد و‌ از محصولات آن می‌توان قفل های دیجیتال VingCard، گاوصندوق‌های هتلی Elsafe، نرم‌افزارهای یکپارچه مدیریت هتلی و سیستم‌های هوشمند موبایلی را نام برد. 

شرکت ASSA ABLOY به منظور ارائه بهتر خدمات، در بیش از ۱۶۶ کشور دنیا پشتیبانی محصولات خود را به عهده دارد.

 

برند ASSA ABLOY

 

DORMAKABA

این شرکت یکی از سه کمپانی برتر بازار جهانی در زمینه امنیت و سولوشن‌های هتلی می‌باشد. کمپانی DORMAKABA با در بر داشتن دو برند قدرتمند Dorma و Kaba مرجع کاملی برای سیستم‌های امنیتی هتلی، قفل‌های هوشمند ساختمانی و هتلی و سولوشن‌های قدرتمند هتلی است. 

دورماکابا با بیش از ۱۶،۰۰۰ کارمند و شرکای مختلف در ۱۳۰ کشور دنیا فعال می‌باشد. این شرکت که مقر اصلی آن در رومانگ سوئیس است؛ گردش مالی در حدود ۲ میلیارد دلار را در سال تولید می‌کند.

برند DORMAKABA

MIWA

شرکت Miwa Lock یک شرکت تولیدکننده قفل ژاپنی است که مرکز اصلی آن در توکیو ژاپن قرار دارد. از سال ۱۹۴۵ میلادی شرکت میوا به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارائه‌‌دهندگان سیستم‌های امنیتی و قفل های دیجیتال ژاپنی در حدود ۵۰ کشور جهان شناخته شده است. 
تاکید آن‌ها بر توسعه و پیشرفت در زمینه تکنولوژی و مواد این اطمینان را می‌دهد که پیشرفته‌ترین قفل های RFID را تولید می‌کنند. همچنین فناوری BLE شرکت میوا این امکان را به مهمانان هتل می‌دهد که با تلفن همراه هوشمند خود به اتاق دسترسی داشته باشند.

 

برند MIWA

 

SALTO

از سال ۲۰۰۱ میلادی شرکت سالتو حضور گسترده‌ای را در زمینه سولوشن‌های بدون سیم هتلی و ترکیب آن با هنر طراحی و همچنین ارائه محصولات هتل‌داری داشته است. راه‌حل‌های نوآورانه و قابل اعتماد در زمینه قفل الکترونیکی آن‌ها، باعث بهبود تجربه میهمانان، مدیریت هتل، طراحی و امنیت اتاق‌های هتل، سوئیت‌ها، خانه‌ها، اتاق‌های کنفرانس و موارد دیگر شده است. 
سولوشن‌های کامل سالتو شامل قفل های الکترونیکی با طراحی بدنه براق و زیبا که مطابق با دکوراسیون هر هتل مجللی است، تمامی جوانب مورد نیاز برای امنیت هتل‌داری را فراهم می‌کند.

برند SALTO

سخن پایانی

در این سال‌ها همان‌طور که جهان به سوی پیشرفته شدن حرکت می‌کند، سلایق مردم و نیازهایشان نیز دچار دگرگونی شده است. انسان‌های حال حاضر در پی کسب تجربه‌های زندگی آسان و در عین حال هیجان‌انگیز هستند که تکنولوژی‌های مدرن این جذابیت‌ها را برایشان به وجود آورده است. 

در این میان قفل درب‌های اتاق مهمان هتل نیز از قفل های مکانیکی و کلید فلزی قدیمی بسیار فاصله گرفته و جای آن‌ها را تکنولوژی‌های مدرن پر کرده‌اند. گزینه‌های جدید برای سلوشن‌های هتلی می‌تواند به طور چشم‌گیری در تجربه لذت‌بخش مهمان از هتل شما تاثیر داشته باشد و این تجربه دل‌پذیر اساس بازگشت مهمان در سفرهای بعدی را فراهم می‌آورد.