آیا قفل‌های هوشمند به اندازه کافی امن هستند؟

آیا قفل‌های هوشمند به اندازه کافی امن هستند؟

از زمان درک ارزش نگهداری از دارایی‌های با ارزشمان، قفل‌ها کارایی و اهمیت خود را در زندگی ما پیدا کردند. این پیشینه به ۶۰۰۰ سال پیش و زمان اختراع قفل پینی چوبی در بین‌النهرین باز می‌گردد. در واقع گذشتگان ما برای برقراری امنیت نیاز به قفل درب همراه پیچیدگی‌های لازم در طراحی و مکانیسم را به خوبی درک کرده‌اند.

این روزها داشتن فناوری به این معنی است که کنترل‌کننده‌های هوشمند مانند Siri کنترل درب ورودی شما را داشته باشند یا اینکه اثر انگشت شما کلید ورود منحصر به فرد شما برای ورود به منزلتان باشد. 

 

 

 

 

قفل هوشمند درب ورودی چیست؟

اگر‌ بخواهیم تعریف این وسیله را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که آن‌ها قفل در ورودی شما را هوشمند می‌کنند. قفل های دیجیتال خدمات خیلی بیشتری نسبت به قفل‌های مکانیکی کلیدی به شما می‌دهند. این قفل‌ها می‌توانند به میهمان شما در هر لحظه‌ای که بخواهید دسترسی ورود بدهند و یا از هر کجا که هستید درب را برای پرستار کودکتان باز کنند. بنابراین می‌توانند کیفیت و راحتی زندگی روزانه شما را بالا ببرند. ولی باید در نظر داشته باشید که به دنبال هر راحتی یکسری هزینه‌ها و مشکلاتی هم می‌آیند که باید دید ارزش و مزایا آن‌ها به اندازه بهای پرداختی هست؟

 

قفل هوشمند درب ورودی چیست؟

 

قفل های هوشمند تا چه حد امن هستند؟

حال اگر مسئله امنیت قفل های هوشمند را مورد بحث قرار دهیم اینطور نیست که بگوییم قفل هوشمند به هیچ عنوان امن نیست. این قفل ها از امنیت منحصر به فرد و بالایی برخوردارند ولی نه آن‌طور که بخواهیم امنیت آن را صد در صد تضمین کنیم. طبق آمار خانه‌هایی بدون سیستم امنیتی تا ۳۰۰ درصد بیشتر از سایر خانه‌ها مستعد سرقت هستند. با این حال اینکه باید از قفل الکترونیکی هوشمند به صورت حتمی در زندگی خود استفاده کنیم یا نه هنوز جای بحث و بررسی دارد. 

چهار سال پیش شرکت AirBnB که یکی از ارائه‌دهندگان قفل هوشمند می‌باشد؛ در بروزرسانی نرم‌افزاری یکی از مدل‌های قفل خود دچار مشکل شد و به مدت یک هفته بیش از ۲۰۰ مشتری قفل‌هایشان غیرفعال شده و منزل خود را بی‌دفاع یافتند.

امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و برطرف شدن این مشکلات، کمتر شاهد این وقایع هستیم و در رابطه با این موضوع یکی از پروفسورهای دانشگاه MIT می‌فرمایند: 

"همیشه این ریسک وجود دارد که یک قفل هوشمند آنلاین مورد تعرض قرار بگیرد یا هک شود که بیشتر به خاطر بی‌احتیاطی مالک است. ولی قفل‌های مکانیکی و کلیدی نیز ریسک و خطر امنیتی مخصوص خود را دارند. یکی از حرف‌های معروفی که من همیشه می‌زنم این است که ممکن است شما یک قفل بزرگ و امن بخرید ولی آیا تا زمانی که شما کلید آن را زیر پادری می‌گذارید، امنیت شما تضمین شده است؟؟!"

 

قفل های هوشمند تا حد امن هستند؟

 

انواع قفل هوشمند درب ورودی

۱- قابل کنترل با تلفن هوشمند: شما به راحتی با تلفن همراه هوشمند خود می‌توانید این قفل‌ها را کنترل کنید و یا به مهمانان خود دسترسی موقتی در زمان مشخص بدهید. 

۲- بیومتریک: این قفل ها به یک مشخصه بیومتریک منحصر به فرد شما که معمولا اثر انگشتتان است، پاسخ می‌دهند و از طریق آن می‌توانید به قفل دسترسی پیدا کنید. 

۳- ریموت دار: برای دسترسی به این قفل ها شما نیازمند حمل یک ریموت همراه خود هستید و زمانی‌که نزدیک آن شوید به صورت اتومات یا با فشار دادن کلید روی ریموت درب باز می‌شود.

۴- دوربین حساس به حرکت (motion controller system): این نوع قفل ها مجهز به دوربین حساس به حرکت هستند که از طریق آن می‌توانند اجازه دسترسی به کاربر بدهند. همچنین از دوربین این قفل می‌توان به عنوان دوربین امنیتی نیز استفاده کرد.

۵- مدل ترکیبی: این مدل‌ها از ترکیب چند فناوری به وجود آمده‌اند و می‌توانند به کاربر از چند طریق مختلف دسترسی بدهند. به طور مثال قفل می‌تواند با اثر انگشت فرد باز شود و همچنین از طریق تلفن همراه هوشمند نیز کنترل شود. مزیت این قفل ها این است که به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت باز نشدن قفل با یک روش، بنا به هر دلیلی همچون قطع اینترنت، بتوانید به راحتی با استفاده از یک روش دیگر به قفل دسترسی پیدا کنید. 

 

انواع قفل هوشمند

 

هوشمندسازی مبحث داغ این روزها

این روزها به هر ساختمان تازه تاسیس یا بازسازی شده‌ای که سر می‌زنید ردپایی از هوشمندسازی می‌بینید. این مبحث به نوعی رواج پیدا کرده است که به یکی از فاکتورهای اصلی ساختمان‌سازان و طراحان تبدیل شده است. قفل هوشمند نیز با توجه به این مبحث یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های این پروسه می‌باشد. 

این قفل ها می‌توانند عملکردی جداگانه داشته باشند و به صورت مستقل با یک نرم‌افزار تلفن همراه کار کنند یا اینکه به سیستم واحد خانه هوشمند متصل شده و کنترل آن با سایر قسمت‌های منزل به دست یک نرم افزار موبایلی واحد باشد. چیزی که در اینجا دیده می‌شود راحت‌طلبی انسان امروزیست که ارائه‌دهندگان را وادار به پیشرفت و ترکیب تکنولوژی‌های مدرن روز با محصولاتشان می‌کند.

 

هوشمندسازی مبحث داغ این روزها

 

آیا باید قفل هوشمند خریداری کنیم؟

داشتن یک قفل هوشمند به شما امکانات و مزیت‌های بسیاری می‌دهد. اگر شما فردی هستید که فناوری و راحتی استفاده از آن شما را شگفت زده می‌کند خرید این قفل ها برایتان مفید به نظر می‌رسد. دستگیره های هوشمند می‌توانند اجازه دسترسی به شما را حتی وقتی بیرون از شهر هستید، فراهم کند. 

البته در نظر داشته باشید که هر فناوری بی‌سیمی قابلیت هک شدن را دارد. قبل از خرید حتما امنیت قفل و پروتکل‌های امنیتی قفل درب هوشمند را چک کنید و از آن مطمئن شوید. همچنین بهتر است در صورتی که می‌خواهید چند وقتی را دور از منزل باشید، از یک قفل مطمئن کلیدی نیز به عنوان مکمل قفل الکترونیکی هوشمند خود استفاده کنید. 

 

آیا باید قفل هوشمند خریداری کنیم؟

 

معیارهای مهم در خرید قفل هوشمند چیست؟

استفاده از قفل های هوشمند هزینه‌های بالایی در بردارد، از این جهت بهتر است پیش از خرید این قفل ها به خوبی با ویژگی‌ها و انواع سیستم‌های هوشمند درب آشنا شوید تا در نهایت انتخابی درست و کارآمد داشته باشید. 

مهم‌ترین معیارهایی که برای خرید یک قفل هوشمند باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

- شناخت دقیق نیازها: نیازهایتان و دلایل خرید قفل هوشمند را بررسی کنید و انتظارات خود از این قفل ها را روشنی مشخص کنید.

- مشخصات فنی قفل: دستگیره های هوشمند در مدل‌ها و برندهای متنوعی عرضه می‌شوند. بنابراین لازم است مشخصات فنی قفل و پروتکل‌های ایمنی آن را بررسی کنید. در نظر داشته باشید استفاده از قطعات باکیفیت و هم‌تراز استانداردهای جهانی در ساخت قفل موجب افزایش ایمنی و طول عمر آن‌ها می‌شود.

- طراحی ظاهری: خانه‌های هوشمند در جوامع امروزی سبک‌های معماری مختلفی دارند. از این منظر بهتر است قفل هوشمندی که خریداری می‌کند با سبک معماری منزلتان هماهنگ و هم‌راستا باشد. 

 

معیارهای مهم در خرید قفل هوشمند

 

- میزان مصرف انرژی: دستگیره های دیجیتالی و هوشمند با استفاده از انرژی برق کار می‌کنند. از این رو لازم است بررسی کنید دستگیره مورد نظرتان در چه سطحی از مصرف انرژی قرار دارد. 

- خدمات پس از فروش و گارانتی: شرکت‌های مطرحی در دنیا سازنده و طراح قفل های هوشمند هستند که از جمله آن‌ها می‌توان سامسونگ، شیائومی، هیوندای و ... را نام برد. در ایران نیز شرکت‌های سازنده قفل هوشمند فعالیت می‌کند. ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی معیاری تاثیرگذار در انتخاب برند قفل هوشمند است. 

امیدواریم توصیه‌ها و اطلاعات این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.