همه چیز درباره قفل الکترونیکی (انواع و نحوه عملکرد آن)

همه چیز درباره قفل الکترونیکی (انواع و نحوه عملکرد آن)

قفل الکترونیکی یا قفل دیجیتال به قفل هایی گفته می شوند که با جریان الکتریکی کار می کنند. قفل های الکترونیکی به دو صورت عمل می کنند:

  • خودمختار
  • وابسته و واسطه

 

قفل الکترونیکی خودمختار:

در نوع خودمختار یا Stand – Alone قفل الکترونیکی پس از دریافت داده های صحیح برای ورود کاربران از قبیل کارت، رمز، اثرانگشت، تشخیص چهره و ... یک فرمان الکتریکی به موتور قفل ارسال کرده و موتور اقدام به بازکردن می نماید.

 

در این نوع محصولات، قفل الکترونیکی دارای سه نوع عملکرد می باشند:

 

  • موتور زبانه های قفل را بصورت اتوماتیک باز و بسته نماید:

در این نوع دستگیره ها داخل بدنه قفل، یک موتور به همراه چرخ دنده های فلزی یا پلاستیکی قرار داشته که پس از دریافت فرمان الکتریکی، با چرخیدن، اقدام به عقب کشیدن زبانه ها کرده و درب باز می شود. در این قبیل محصولات زبانه های قفل الکترونیکی از جنس سبک ساخته شده و در کمترین میزان اصطکاک با بدنه ای قرار دارند که داخل آن تعبیه شده اند. زیرا به علت بروز هر گونه ایراد مربوط به درب و یا ایراد مکانیکی، موتور قادر به باز کردن و یا بستن زبانه ها نخواهد بود.

 

  • موتور نیمه اتومات عمل می نماید:

موتور بصورت مکانیکی اهرمی را که درون قفل الکترونیکی بوده فعال کرده تا کاربران بتوانند با حرکت دادن دستگیره اقدام به بازکردن قفل نمایند. در این نوع محصولات که نیمه اتومات در نظر گرفته می شوند، فشار محیطی تاثیر بسیار کمی بر روی زبانه ها خواهند داشت. در این قفل های دیجیتال جنس زبانه ها از وزن بیشتری برخوردار بوده و قدرت و توان بسیار بیشتری را دارا می باشند. معمولا جنس زبانه این محصولات از آلیاژ فولاد آلیاژی ساخته می شوند.

 

  • موتور کاملا اتومات بوده و بر پایه چرخاندن توپی عمل می نمایند:

در این نوع محصولات موتور داخل قفل الکترونیکی قرار نداشته بلکه بر روی بدنه دستگیره سمت داخل قرار دارد. در این سیستم موتور بزرگ تر طراحی شده و با اتصال به یک گیربکس مکانیکی، و سپس اتصال به توپی قفل، پس از دریافت فرمان الکتریکی با چرخش خود اقدام به بازکردن زبانه ها می نماید. در این سیستم توان بسیار بالاتر از مدل اول بوده و زبانه ها از توان بسیار بهتری برخوردار خواهند بود. ولی قدرت تحمل فشار محیطی از گروه نیمه اتومات 30 درصد کمتر می باشد. ولی این محصولات کاملا اتوماتیک عمل می نماید.

هر سه مدل این محصولات از نوع Stand-alone بوده و بدون نیاز به ارتباط به وسیله دیگری، با دریافت جریان الکتریکی از سیستم تشخیص هویت خود (صفحه کلید، اثرانگشت، تشخیص چهره، کارت، ریموت کنترل و ...) اقدام به بازکردن قفل می کنند. منبع تغذیه قفل الکترونیکی غالبا باتری می باشد. باتری های قلمی یا لیتیومی قابل شارژ از پر مصرف ترین نوع باتری های قابل استفاده در این گروه محصولات می باشند.
این قفل های الکترونیکی نیازی به سیم کشی ندارند. بر روی انواع درب ها، از جمله درب حیاط و درب منزل نصب می شوند. نیازی به دریافت و ارسال اطلاعات از طریق کابل ندارند و جزء محبوب ترین نوع قفل ها می باشند. شما می توانید با خرید قفل الکترونیکی درب منزل و قفل دیجیتال درب حیاط خانه خود را ایمن و مجلل کنید.

 

قفل های الکترونیکی وابسته و غیر مستقل:

این گروه محصولات دارای سیستم چند بخشی می باشند:

  • سیستم دریافت اطلاعات که غالبا دارای ترکیبی از صفحه کلید، اسکنر اثرانگشت، ریدر کارت، ریموت کنترل، تشخیص چهره و ... می باشند.
  • منبع تغذیه که غالبا جریان مستقیم برق و یا باتری می باشد و توسط سیم به پنل دریافت اطلاعات متصل می شود.
  • سیستم عمل کننده یا قفل داخل درب که تنوع بسیار زیادی را شامل می شود و توسط سیم جریان الکتریکی را دریافت می کنند و بر اساس دستگاه عملیات بازکردن را انجام می دهند.
  • سیم ها و اتصالات رابط که وظیفه ارسال جریان های الکتریکی و الکترونیکی را برعهده دارند.

این سیستم نیز در دسته قفل های الکترونیکی قرار می گیرند. سیستم های کنترل دسترسی یا همان اکسس کنترل Access Control از بارز ترین این نمونه ها می باشند. درب های ورودی بیمارستانی، درب های ورودی اداری، درب های ورودی مسکونی با ایفون و ... از این نوع محصولات هستند.

فقل الکترونیکی

قفل الکترونیکی تحول عظیمی را در صنعت قفل و یراق آلات در جهان ایجاد کرد. این نوع قفل ها مالکان را از حمل کردن کلیدهای مکانیکی بی نیاز کرده است. قفل و دستگیره های الکترونیکی دارای سیستم های تشخیص هویتی گوناگونی می باشند. برخی از آنها با رمزهای 4 تا 12 رقمی باز می شوند. برخی دیگر با کارت های برنامه ریزی شده باز می شوند. برخی با اثرانگشت و اسکنرهای بیومتریک، برخی با ریموت کنترل، برخی با تشخیص چهره، حتی در برخی برندها مانند ALOCK محصولاتی وجود دارد که با ترکیب چهره، کف دست و اثرانگشت اقدام به بازگشایی قفل می کنند.
در این سیستم ها برای جلوگیری از هک شدن و رفع ایرادات تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

برای جلوگیری از هک شدن رمز، تابع خیالی تعبیه شده است. در این حالت کاربر می تواند رمز اصلی خود را در درون رمزهای دروغین دیگر مخفی کند.
برای جلوگیری از هک شدن اثرانگشت از اسکنرهای بیومتریک با قابلیت تشخیص اثرانگشت فرد زنده استفاده شده است.
برای جلوگیری از هک شدن کارت ها از کارت های کدگذاری شده استفاده می کنند.
برای جلوگیری از هک شدن تشخیص چهره از سنسور های سه بعدی و دارای سنسور حرکتی Motion Detect استفاده می کنند.
برای جلوگیری از هک شدن کل سیستم از مکانیسم های تائید دو مرحله ای
2FA (2 Factor Authentication) استفاده می کنند. در این حالت قفل و دستگیره های الکترونیکی با ترکیبی از دو ابزار بازگشایی خواهند شد. فردی به تنهایی با اثرانگشت، رمز و یا ... قابلیت بازگشایی نخواهند داشت. باید حتما از دو ابزار مانند اثرانگشت، رمز یا چهره، کارت و ... بصورت همزمان استفاده کنند.

قفل الکترونیکی