اکسس کنترل

اکسس کنترل

اکسس کنترل Access Control
در قرن‌های گذشته مردمان قدیم برای حفظ امنیت مکان‌های خود از راهکارهای مختلفی استفاده می‌کردند.  سرخپوستان با روشن کردن آتش، بومیان قبایل آفریقایی با رام کردن شیرها و پلنگ‌ها، مصریان باستان با ایجاد اهرام ثلاثه و راهروهای تو در تو و ....
ولی مردم عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی و تغییر نوع نگاهشان به موضوع امنیت، به ایده‌های جدید دست یافته‌اند. ایده‌هایی که از ذهن‌های خلاق مخترعین و دانشمندان و مبتکرین الهام گرفته است. 
مبتکرین و دانشمندانی که در پیشرفت تکنولوژی و افزایش امنیت سهم بزرگی در زندگی جوامع دارند. برخی از این مبتکرین افرادی مستقل و برخی شرکت‌های بزرگ و معتبر هستند.
قدیمی‌ترین قفل در جهان
زمان اولین قفلی که در جهان ساخته شده معلوم نیست ولی در قرن 18 میلادی در ویرانه‌های ساختمان‌های قدیمی خرساباد در نزدیکی استان نینوای عراق کنونی‌، قفلی با قدمت تقریبی 4000 ساله کشف شد. این اولین و قدیمی‌ترین قفلی است که تاکنون یافت شده است. این قفل در نوع خود بی‌نظیر و به نوعی قفل رمزی محسوب می‌شود. قفل فوق از چوب ساخته شده بود با میله‌هایی چوبی که برای باز شدن قفل‌، باید آن‌ها را جابجا کرده و بالا و پایین می‌کردند تا درست در جای خود قرار بگیرند. قدیمی بودن این قفل شاید جذاب باشد ولی جذاب‌تر از آن حالت رمزی بودن کلیدهای چوبی آن است.
رومیان در قرن‌های اخیر با ساخت قفل و کلیدهای فلزی و ایجاد زبانه برای قفل‌ها، ساختار امنیتی آن‌ها را در دنیا تغییر دادند. 

 


 
اکسس کنترل چیست؟
امروزه اشکال مختلفی از ابزارهای امنیتی در دنیا در حال ارائه به خریداران است.  یکی از این اشکال سیستمی به نام اکسس کنترل است. این سیستم از یک ابزار سنجش کاربران (توسط رمز، اثر انگشت، کارت، تشخیص چهره و ...)، یک قفل و سیستم باز و بست کردن درب، سیستم سیم‌کشی و منبع تغذیه 12 تا 220 ولت تشکیل شده است.
سیستم کنترل دسترسی غالبا با برق شهری و یا برق تبدیل شده با مولد و اینورتر عمل می‌کند. بدین گونه که برق وارد دستگاه شناسایی بیرونی که معمولا بر روی دیوار نصب شده می‌شود. دستگاه پس از شناسایی کاربر صحیح، اقدام به ارسال ولتاژ مورد نیاز به قفل و یا دستگاه الکتریکی متصل به درب می‌کند و این عمل سبب باز شدن درب می‌شود.
در برخی از سیستم‌ها از قفل‌های حیاتی برقی مانند قفل حیاتی سیزا و یا قفل حیاتی کله گاوی استفاده می‌کنند. در برخی از درب‌ها مانند درب‌های شیشه‌ای از موتورهای محرک استفاده می‌کنند. در برخی از درب‌ها از مگنت‌های برقی مغناطیسی با مقدار نیوتن متفاوت استفاده می‌کنند. مانند درب‌های شیشه سکوریت و در برخی از درب‌ها از قفل و دستگیره مکانیکی معمولی (از نظر تکنولوژی و نه قیمت، ظاهر و برند) و یک دستگاه به نام مقابل برقی یا همان برابری برقی استفاده می‌کنند.
انواع روش‌های شناسایی کاربر در اکسس کنترل
دستگاه سنجش کاربران به روش‌های مختلفی تشخیص صحت افراد را انجام می دهد: 
1. رمز: Access control by password
این دستگاه‌ها با قابلیت تعریف رمزهای 4 تا 12 رقمی این امکان را به کاربران می‌دهند تا با استفاده از رمز درب را باز نمایند. 
برخی از این دستگاه‌ها دارای تکنولوژی تابع خیالی هستند. یعنی کاربران هنگام استفاده از رمز می‌توانند با استفاده از اعداد تصادفی و اعداد تقلبی که قبل و بعد از رمز اصلی وارد می‌کنند درب را باز نمایند.
2. کارت: Card mifare 13.56 Mhz
این دستگاه‌ها قابلیت تشخیص کارت‌های رادیوفرکانسی را برای کاربران فراهم می‌کنند. این کارت‌ها دارای فرکانس‌های 125Khz و 13.56Mhz می‌باشند. برخی از دستگاه‌ها قابلیت تشخیص کارت‌های NFC را نیز دارا می‌باشند.
3. اثر انگشت: Fingerprint 
این دستگاه‌ها غالبا از اسکنرهای اوپتیکال برای تشخیص اثرانگشت استفاده می‌کنند. کاربران برای صحت عملکرد می‌بایست از اثر انگشت تمیز و خشک استفاده نمایند. در غیر این صورت با خطا رو به رو خواهند شد.
4. تشخیص چهره: Face recognition
برخی از دستگاه‌ها با تکنولوژی تشخیص دو و سه بعدی چهره افراد طراحی و تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها با تکنولوژی مادون قرمز و اسکن زوایای مختلف صورت این شناسایی را انجام می‌دهند.
5. موبایل: برخی از این دستگاه‌ها به سیستم شناسایی تکنولوژی NFC موبایل نیز مجهز هستند. این دستگاه‌ها با شناسایی و ذخیره فرکانس و آیدی داخلی NFC موبایل، تلفن همراه را به مثابه یک کارت رادیوفرکانسی شناسایی می‌کنند و کاربران به هنگام رسیدن مقابل دستگاه، با قرار دادن پشت موبایل نزدیک کارت‌خوان دستگاه قادر به بازگشایی درب و قفل مورد نظر می‌باشند.
 


قابلیت‌های اکسس کنترل
1. تکنولوژی اکسس کنترل قابلیت اتصال به دستگاه‌های دیگر را به صورت همزمان فراهم می‌کند. یعنی با ارسال ولتاژ و سیگنال به خروجی‌های مختلف علاوه بر باز کردن درب می‌توان از آن برای شروع پخش موسیقی، باز و بسته شدن پرده، روشن و خاموش شدن چراغ‌های مسیر و ... استفاده کرد. 
2. این دستگاه‌ها در صورت هوشمند بودن قادر هستند پیامی را به صورت پیامک و یا اینترنتی برای کاربر و یا کاربران از پیش تعیین شده بفرستند. 
3. اکسس کنترل در صورت هوشمند بودن قادر به اتصال به سیستم‌های خانه هوشمند نیز بوده و کاربران می‌توانند با موبایل و یا کامپیوتر از مکان‌های مختلف آن را باز و بسته و ترددها را کنترل نمایند.