قفل هوشمند چیست و آیا شما به آن نیاز دارید؟

قفل هوشمند چیست و آیا شما به آن نیاز دارید؟

وقتی صحبت از امنیت درب ورودی می‌شود یک قفل با کیفیت می‌تواند به خوبی این نیاز را رفع کند. نزدیک به دو قرن است که ما اطمینان مطلوبی از این قفل‌ها داریم. اما باید این مطلب را نیز در نظر داشته باشیم که تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و چیزی که قفل‌های هوشمند امروزه به ما ارائه می‌دهند علاوه بر امنیت، راحتی و امکانات بسیار گسترده‌ای است که در کیفیت زندگی شهری ما تاثیر می‌گذارد.

 

چرا شما نیاز به قفل هوشمند دارید؟

تصور کنید که دستتان پر از کیسه‌های خرید است و نزدیک در منزل می‌شوید، قفل هوشمند شما تلفن همراه هوشمندی که توی جیب دارید می‌شناسد و در بدون نیاز به حتی وارد کردن کد باز می‌شود. یا این‌که شما وقتی از منزل دور هستید می‌خواهید اجازه ورود را به اعضای خانواده، پرستار، کارگر ساختمانی یا کارگزار املاک بدهید، به راحتی می‌توانید با دادن یک کد اجازه این کار را بدهید. یا این‌که از منزل خیلی دور هستید و می‌خواهید بدانید چه کسانی در را باز می‌کنند یا در صورت باز شدن به شما هشدار داده شود.
یک قفل هوشمند تمامی این امکانات پیشرفته را در خدمت شما می‌گزارد و با ترکیب شدن با تکنولوژی‌های وایرلس مانند بلوتوث یا وای فای به شما این امکان را می‌دهند که از طریق اینترنت و نرم‌افزار تلفن هوشمند خود از هر نقطه دنیا به قفل هوشمند خود متصل شوید و آن را کنترل کنید.
شاید بگویید قفل در هوشمند نیاز اساسی شما نیست و نیازی به آن ندارید ولی بدون شک بدانید که با وجود آن زندگی راحت‌تری دارید و در زمان نبودتان در خانه احساس امنیت بیشتری نسبت به ورودی منزلتان دارید.

 

تحول جدیدی برای روش باز کردن درب

مادامی که تلفن همراه شما از طریق فناوری‌های وایرلس به قفل هوشمند متصل می‌شود دیگر نیازی به حمل کلید ندارید. بسته به نوع و تکنولوژی قفل شما می‌توانید به راحتی با لمس تلفن همراه یا تکان دادن آن در مقابل درب، لمس سنسور هوشمند قفل، باز کردن نرم‌افزار در گوشی همراه، وارد کردن کد روی قفل، نزدیک شدن به قفل یا حتی صحبت کردن با آن درب را باز یا قفل کنید. بعضی از قفل های هوشمند این قابلیت را دارند که پشت سر شما به صورت خودکار قفل شوند. قفل های هوشمند بسته مدل یک یا ترکیبی از این امکانات را در اختیار شما می‌گذارند.
تمامی برنامه‌های موبایلی قفل های هوشمند این امکان را به شما می‌دهند که برای اعضای خانواده، دوستان، بازدیدکنندگان یا کارمندان رمزهای مدت‌داری تعریف کنید و به آن‌ها دسترسی محدودی با توجه به نیاز بدهید. این برنامه‌ها همچنین به شما این امکان را می‌دهند که گزارشی از ورود افراد با جزییات ساعت و روز داشته باشید یا حتی در زمان ورود افراد مشخصی به شما هشدار دهد.
همچنین اگر در ورودی شما مجهز به دوربین باشد می‌توانید در زمانی که در محل نیستید و مراجعه‌کننده‌ای پشت در دارید از طریق دوربین و نرم‌افزار همراه با آن شخص مکالمه تصویری داشته باشید و پس از آن اجازه ورود بدهید یا ندهید.
قفل هوشمند به منظور تعویض با قفل مکانیکی درب شما طوری طراحی شده است که به راحتی و در بعضی موارد باز و بسته کردن چند پیچ این کار انجام می‌شود. در نتیجه حتی در کمتر از یک ساعت می‌توان قفل قدیمی خود را با یک قفل هوشمند پیشرفته تعویض کرد.
 قفل های هوشمند با باتری کار می‌کنند و معمولا عمر این باتری‌های درب قفل از شش ماه تا یک سال می‌باشد و قبل از تمام شدن باتری به شما هشدار می‌دهند. پس دیگر نگرانی راجب به پشت در ماندن در اثر تمام شدن باتری ندارید. در بعضی از مدل‌ها مانند قفل های Alock درگاه خارجی برای اتصال باتری ۹ ولت یا درگاهی برای اتصال پاوربانک وجود دارد و در مواقعی که باتری به طور ناگهانی خالی می‌شود از آن‌ها برای راه‌اندازی قفل می‌توان استفاده کرد.
قفل هوشمند یا همان قفل موبایلی جایگزینی برای دستگاه حضور و غیاب در ادارات
با نصب یک عدد قفل هوشمند اثر انگشتی می‌توانید به راحتی ورود و خروج کارمندان خود را کنترل کنید، محدودیتی برای زمان ورودشان تعریف کنید، از ورود کارمندان در روزهای تعطیل جلوگیری کنید و امنیت دفتر کار خود را به صورت تضمین شده‌ای بالا ببرید.
می‌توانید برای کارمندانتان برای مدت زمانی که قرارداد دارند دسترسی تعریف کنید و پس از اتمام این مدت به صورت خودکار از ورود ایشان به دفتر جلوگیری شود.
قفل موبایلی هوشمند جایگزین دقیق‌تری برای دستگاه حضور و‌ غیاب می‌باشد به این صورت که کارمند در زمان ورود ناچار به استفاده از اثر انگشت خود می‌باشد و دیگر بهانه‌ای برای فراموش کردن انگشت زدن ندارند.
کارمندان در صورت خروج در میان ساعات کاری و ورود مجدد نیاز به انگشت زدن مجدد هستند و دیگر شما نگرانی نسبت به سوءاستفاده کارمندان با خروج از دفتر برای کار شخصی ندارید.
کاربر مدیر می‌تواند هر زمان که نیاز داشته باشد تنها با ورود به نرم افزار موبایل گزارش حضور و غیاب کارمندان خود را مشاهده و در صورت نیاز پرینتی از آن تهیه کند.
کاربر نگهبان این امکان را دارد که ورود و خروج افراد را مشاهده کند و دسترسی محدودی به نسبت وظیفه خود داشته باشد.


تفاوت‌های قفل های هوشمند

ایده قفل های هوشمند پیشینه زیادی ندارد و مختص به همین چند سال اخیر می‌باشد و با توجه به سرعت زیاد پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد اضافه شدن امکانات جدیدی به این قفل ها از طرف شرکت‌های سازنده هستیم.
بیشترین تفاوت در قفل های هوشمند در شکل ظاهری و طراحی آن‌ها است و معمولا شرکت‌های ارائه‌دهنده این محصولات سعی می‌کنند امکانات جامعی را در اختیار مشتریان خود بگذارند.
قفل های هوشمند می‌توانند ترکیبی از یک یا چند فناوری قفل دیجیتال مانند قفل اثر انگشتی، قفل رمزی یا قفل کارتی باشند و بسته به قیمت و نیاز کاربر‌ این امکانات کم یا تجمیع می‌شوند.
مسئله دیگری که در زمان انتخاب قفل هوشمند یا همان قفل موبایلی بسیار مورد توجه است خدمات پس از فروش و‌اعتبار شرکت تولیدکننده می‌باشد. به این دلیل که پس از انتخاب امنیت محل کار یا منزل شما در دستان قفل می‌باشد حتما در زمان خرید دقت لازم را داشته باشید.