قفل های هوشمند دیجیتال چه هستند و در کجا استفاده می‌شوند؟

قفل های هوشمند دیجیتال چه هستند و در کجا استفاده می‌شوند؟

در این مقاله به این می‌پردازیم که قفل های دیجیتال چه هستند؟ مزایای استفاده از آن‌ها چیست؟ چگونه می‌توانیم امنیت محل کار خود را بالا ببریم؟ و از قفل های دیجیتال در منزل خود استفاده کنیم؟ همچنین راجع به این‌که روی چه درب‌هایی بهتر است از قفل های هوشمند استفاده کنیم؛ مشاوره مختصری ارائه خواهد شد. 


انواع قفل های دیجیتال

مکانیکال:

قفل دیجیتال مکانیکال، نیازمند وجود برق نبوده و تنها از طریق دکمه‌های فشاری عمل می‌کند.

الکترونیکی:

قفل دیجیتال الکترونیکی برای باز و یا بسته نمودن درب، نیازمند جریان برق است. این برق می‌تواند به صورت مستقیم و یا از طریق باتری تامین شود.


انواع قفل های دیجیتال الکترونیکی از منظر نوع دسترسی کاربر:

قفل دیجیتال پسووردی:

در این قفل ها کاربر با وارد کردن رمز ورود دسترسی و اجازه ورود پیدا می‌کند.

قفل دیجیتال بیومتریک:

قفل های بیومتریک برای شناسایی و دسترسی دادن به کاربر از ویژگی‌های بیومتریک او استفاده می‌کنند. مانند قفل دیجیتال اثر انگشتی

قفل دیجیتال کارتی:

این قفل ها بیشتر در هتل‌ها یا ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و نحوه عملکرد آن‌ها شناسایی کاربر بر اساس کارت مغناطیسی است. 

استفاده از قفل های دیجیتال چه مزایایی دارد؟

تکنولوژی قفل های دیجیتال در مقایسه با قفل های مکانیکی با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و آینده آن‌ها در حال ادغام با تکنولوژی‌های پیشرفته مانند اسکنرهای اثر انگشت و تشخیص چهره می‌باشد. در حال حاضر نیز خیلی کم پیش می‌آید که شاهد بروز مشکل و یا تشخیص اشتباه در قفل های دیجیتال باشیم. از این رو با جرات می‌توان از طول عمر این قفل ها طی سال‌های متمادی سخن گفت.

در ادامه مزایای استفاده از قفل دیجیتال را در مقابل قفل‌های کلیدی بررسی می‌کنیم:
- قفل های دیجیتال بسیار راحت و سریع نصب می‌شوند و معمولا کامل و مشمول هستند. این قفل ها به قطعه اضافی نیاز ندارند و بدون تحمیل بودجه و هزینه‌های سنگین می‌توان از مزایای آن‌ها بهره برد. 
- قفل دیجیتال مناسب برای استفاده در مکان‌های مختلف مانند منازل، هتل‌ها، ادارات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و ... می‌باشد.
- امکان دسترسی سریع و آسان به طوری که کاربر حتی در مواقع اضطراری می‌تواند به سرعت درب را باز کند.
- عدم نیاز به حمل کلید مکانیکی و رهایی از شر دسته کلیدها به طوری که کاربر نگران گم شدن کلید و سوءاستفاده توسط دزدها نخواهد بود.
- مناسب برای منازل مسکونی هستند و به راحتی می‌توان دسترسی محدودی برای پرستار یا نظافت‌چی خود تعریف نمود. همچنین هر یک از اعضای خانواده می‌توانند کلید دسترسی جداگانه داشته باشند و نگران تغییر کدها نباشند.
- به جهت برقراری امنیت در منازل مسکونی می‌توان دسترسی نگهبانان یا پرستارانی که دارای شیفت کاری هستند را کنترل نموده و زمانی که شیفت آن‌ها به پایان می‌رسد و یا قرارداد کاریشان تمام می‌شود، در صورت نیاز دسترسی‌ها را قطع کرد.
- قابل نصب به روی درب‌های داخلی و خارجی ساختمان بوده و برای نصب، نیاز به تغییرات اساسی در درب‌ها نیستند. از این رو می‌توانند ‌به راحتی جایگزین قفل‌های قدیمی شوند.
- قفل های دیجیتال را در هر زمانی که بخواهید می‌توانید دوباره برنامه‌ریزی کنید. این مسئله به این معناست که در صورت به خطر افتادن امنیت محیط و یا تغییر کارمندان، قفل های دیجیتال را به راحتی و با سرعت بالا می‌توان مجددا برنامه‌ریزی نموده و امنیت را برقرار کرد.
- دسترسی‌ها را در ساعات مختلف روز محدود کنید و کدهای زمان‌دار تعریف کنید. برخی از قفل های هوشمند این امکان را دارند که دسترسی افراد را مختص به ساعات مخصوصی از روز کنید و در زمان‌های مشخص شده کاربران اجازه ورود نداشته باشند. این امکان در ادارت موجب امنیت بیشتر شده و از ورود کارمندان در ساعات غیراداری به دفتر جلوگیری می‌کند.
- عبور و مرور افراد را زیر نظر داشته باشید. بعضی از نرم‌افزارهای هوشمند قفل های دیجیتال این امکان را به شما می‌دهند تا زمان و ساعات ورود کاربران مختلف را مشاهده و گزارش‌گیری نمایید. این ویژگی در ادارات می‌تواند جایگزین خوبی برای دستگاه حضور و غیاب باشد و در مواردی حتی بهتر از آن نیز عمل کند.
- استفاده از قفل های هوشمند در مدارس برای کنترل دسترسی دانش‌آموزان، معلمان و سایر کارمندان بسیار کاربردی است. به این ترتیب می‌توانید فارغ از دردسرهای تولید کلیدهای مکانیکی متعدد برای افراد به آن‌ها دسترسی ورود دهید. همچنین امکان بازنویسی و برنامه‌ریزی مجدد کدها و دسترسی‌های قفل دیجیتال در پایان هر ترم تحصیلی وجود دارد. از این رو می‌توان به راحتی از از ورود دانش‌آموزان یا مدرسانی که زمان تحصیل آن‌ها تمام شده است، جلوگیری کرد.
قفل های دیجیتال معمولا در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟
این قفل ها بیشتر در ساختمان‌های عمومی مانند هتل‌ها یا بیمارستان‌ها قابل استفاده هستند و می‌توان به کمک آن‌ها امنیت بیشتری در قسمت‌های مختلف ساختمان به وجود آورد. 
آپارتمان‌ها و منازل مسکونی نیز دیگر گروهی هستند که با نصب قفل های دیجیتال راحتی و آسایش را در کنار امنیت تجربه خواهند نمود. منازلی که نیازمند ایجاد دسترسی ورود افراد زیادی مانند پرستار، نگهبان، باغبان و اعضای خانواده می‌باشند؛ با کمک قفل های دیجیتال می‌توانند این امر را به سادگی فراهم آورند.
قفل های دیجیتال روی چه درب‌هایی امکان نصب دارند؟
همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم قفل های دیجیتال دارای مدل‌های متعددی هستند که نصب آن‌ها به روی درب‌های مختلف وابسته به مدل قفلی است که انتخاب می‌کنید. 
تولیدکنندگان و سازندگان درب، با توجه به سطح امنیت مورد نیاز شما پیشنهادهایی در خصوص استفاده از درها به شما می‌دهند. آن‌ها معتقدند برای قسمت‌های داخلی ساختمان با سطح امنیت پایین بهتر است از درب‌های سبک وزن استفاده نمایید اما برای قسمت‌هایی با سطح امنیت بالاتر و یا بخش‌های خروجی ساختمان لازم است درب‌های سنگین وزن‌تر به کار گرفته شوند. 
درب‌های چوبی، درب‌های یو پی وی سی، درب‌های آلومینیومی و آهنی، درب‌های خارجی ساختمان‌ و ... تنها بخشی از مدل‌های درب موجود در بازار هستند که کاربران با در نظر گرفتن نیاز خود، اقدام به انتخاب آن‌ها می‌کنند. 
قفل های دیجیتال قابلیت نصب به روی درب های مختلف را دارند و اما لازم است این درها دارای حداقل 3 سانتی‌متر قطر باشند. این قفل ها روی درب‌های خارجی ساختمان با ترافیک بالای رفت و آمد استقامت خوبی داشته و عملکردی پا به پای قفل های مکانیکی و در برخی موارد حتی بهتر از آن‌ها دارند. قفل های دیجیتال معمولا مقاومت بالایی در برابر حملات و ضربه‌های مخرب داشته و با اطمینان بالایی می‌توان از آن‌ها سالیان متمادی استفاده نمود.
سخن پایانی
با گسترش فناوری و پیشرفت روزانه قفل های هوشمند دیجیتال روز به روز شاهد افزوده شدن امکانات این وسایل هوشمند هستیم و در آینده نه چندان دور قفل های کلیدی و مکانیکی جای خود را کاملا در اختیار قفل های دیجیتال می‌گذارند.