خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند به یک یا مجموعه‌ای از خانه‌ها اطلاق می‌شود که وسایل آن را می‌توان به طور خودکار از راه دور با هر وسیله متصل به اینترنت یا استفاده از تلفن همراه یا دستگاه‌های شبکه دیگر کنترل کرد. دستگاه‌های یک خانه هوشمند از طریق اینترنت به یک‌دیگر متصل می‌شوند و به کاربر امکان می‌دهد از راه دور عملکردهایی مانند دسترسی امنیتی به خانه، دما، روشنایی و سینمای خانگی را کنترل کند.
مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت میان خانه‌های هوشمند و خانه‌های معمولی در اتصالات میان وسایل خانه هوشمند است. در واقع باید بگوییم در یک خانه هوشمند، صحبت در مورد اتصالات است.
پیشگویی‌های کلیدی
- خانه هوشمند به صاحبان خانه اجازه می‌دهد وسایل، ترموستات، چراغ‌ها و سایر دستگاه‌ها را از راه دور با استفاده از تلفن هوشمند یا رایانه نوتبوک از طریق اتصال اینترنتی کنترل کنند.
- خانه‌های هوشمند را می‌توان از طریق سیستم‌های بی‌سیم یا سخت‌افزارهای مخصوص تنظیم و کنترل کرد.
- فناوری خانه‌های هوشمند، راحتی و صرفه‌جویی در هزینه را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند.
خانه‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟
دستگاه‌های خانه هوشمند با یک‌دیگر متصل هستند و از طریق ایجاد ارتباط میان یک نقطه اصلی در خانه و تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ یا کنسول بازی به آن‌ها دسترسی پیدا کرد. قفل درب هوشمند، تلویزیون، ترموستات، مانیتور منزل، دوربین، چراغ و حتی وسایلی مانند یخچال را می‌توان از طریق یک سیستم اتوماسیون منزل کنترل کرد. این سیستم بر روی موبایل یا دستگاه‌های شبکه‌ای دیگر نصب شده و کاربر می‌تواند برای اجرای برخی تغییرات، برنامه زمانی ایجاد کند.
لوازم خانگی هوشمند دارای مهارت خودیادگیری هستند تا بتوانند برنامه‌های صاحب‌خانه را یاد بگیرند و تنظیمات را در صورت لزوم انجام دهند. خانه‌های هوشمند با امکان کنترل روشنایی به صاحبان خانه امکان می‌دهند مصرف برق را کاهش داده و از پس‌انداز هزینه‌های مربوط به انرژی بهره‌مند شوند. برخی از سیستم‌های اتوماسیون منزل در صورت مشاهده هرگونه حرکتی در خانه و یا در خارج از آن، به صاحب‌خانه هشدار می‌دهند و همچنین برخی دیگر می‌توانند در صورت بروز موقعیت‌های قریب‌الوقوع با مقامات، پلیس یا آتش‌نشانی تماس بگیرند. 
خانه های هوشمند بر پایه فناوری اینترنت اشیاء (IoT) فعالیت می‌کنند. اینترنت اشیاء به معنای شبکه‌ای از اشیاء فیزیکی است که می‌توانند اطلاعات الکترونیکی را جمع‌آوری و به اشتراک بگذارند. در این منازل اتصال سرویس‌هایی مانند یک درب هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و لوازم هوشمند همه بخشی از فناوری اینترنت اشیا است که با یک‌دیگر شبکه تشکیل می‌دهند. 
امنیت و کارایی مهمترین دلایل افزایش استفاده از فناوری خانه‌های هوشمند است!
خانه های هوشمند می‌توانند دارای سیستم‌های بی‌سیم یا هارد دیسک و یا هر دو باشند. نصب سیستم‌های بی‌سیم آسان‌تر است. قرار دادن یک سیستم اتوماسیون خانگی بی‌سیم با امکاناتی نظیر روشنایی هوشمند، کنترل آب و هوا و امنیت می‌تواند چندین هزار دلار قیمت داشته باشد و این امر بسیار مقرون به صرفه است. از طرف دیگر سیستم‌های سخت‌افزاری قابل اطمینان‌تر به حساب می‌آیند و معمولاً هک کردن آن‌ها دشوارتر است. سیستم سخت افزاری می‌تواند ارزش فروش یک خانه را افزایش دهد. اما یک اشکال وجود دارد و آن گران بودن این سیستم است. نصب یک سیستم هوشمند لوکس و سخت‌افزار آن می‌تواند ده‌ها هزار دلار برای صاحبان خانه هزینه‌بر باشد.
استفاده از فناوری خانه هوشمند آسایش و راحتی بیشتر برای ساکنین آن رقم خواهد زد و به دنبال آن بهبود خدمات امنیتی و نظارت بر خانه را در بر خواهد داشت.
در سال 2016، بازار جهانی اتوماسیون مسکن حدود 24 میلیارد دلار ارزش داشته است. پیش‌بینی می‌شود این تعداد با رشد بیشتر مردم تا سال 2022 و افزایش تمایل آن‌ها به استفاده از فناوری خانه‌های هوشمند؛ این بازار حدود 53.5 میلیارد دلار رشد کند. پیش از این نیز فناوری بلندگوهای هوشمند با موفقیت در بازار ایالات متحده نفوذ كرده بود. به طوری‌که در حال حاضر تقریباً 31% از خانوارها از دستگاه‌هایی مانند Amazon Echo یا Google Nest استفاده می‌كنند.
مزایا استفاده از سیستم خانه هوشمند
طرفداران فناوری خانه هوشمند دلایل متعددی برای ترغیب مردم به استفاده از این تکنولوژی دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:
- اولین مزیت این سیستم ایجاد آسایش برای کاربران آن است زیرا نصب سیستم فناوری خانه‌های هوشمند راحتی را در اختیار صاحبان خانه قرار می‌دهد. آن‌ها به جای کنترل وسایلی همچون ترموستات، روشنایی و سایر ویژگی‌های لوازم منزل با استفاده از دستگاه‌های مختلف، می‌توانند همه آن‌ها را با استفاده از یک دستگاه (معمولاً تلفن هوشمند یا رایانه لوحی)، کنترل کنند. با لمس یک دکمه یا یک فرمان صوتی ساده می‌توانید خانه خود را کنترل کنید. اتوماسیون خانگی به موارد ساده‌ای اهمیت می‌دهد تا بتوانید روی آنچه اهمیت دارد تمرکز کنید.
- از آنجا که لوازم خانه هوشمند به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند، کاربران می‌توانند در مورد مشکلات موجود در خانه خود اعلان‌ها و به روزرسانی‌ها را در هر مکانی که باشند دریافت کنند. به عنوان مثال، سیستم درب هوشمند به صاحبان خانه اجازه می‌دهد حتی در زمان عدم حضور در منزل، افرادی را که به درب خانه‌شان مراجعه می‌کنند، ببینند و با آن‌ها ارتباط برقرار نمایند. همچنین کاربران می‌توانند دمای داخلی، روشنایی و لوازم خانگی را تنظیم و کنترل کنند.
- ایمن‌سازی خانه و خانواده با استفاده از فناوری خانه هوشمند بسیار راحت‌تر است. با استفاده از این فناوری خطراتی از قبیل نشت آب، آتش‌سوزی و نشت مونوکسید کربن به راحتی قابل شناسایی و جلوگیری می‌باشد.
- امنیت در خانه شما باید در اولویت باشد. دوربین‌های هوشمند، قفل درب و سایر دستگاه‌های هوشمند به شما یک چشم اضافه در خانه می‌دهند و این اطمینان را فراهم می‌آورند که در تمام اوقات حتی در زمان دور بودن از منزل امنیت برقرار می‌شود.
- همان‌طور که می‌دانید هزینه اولیه برای نصب تجهیزات سیستم خانه هوشمند اندکی گران است و این امر موجب دوری صاحبان منازل از این فناوری می‌شود؛ اما در این رابطه باید بگوییم پس از نصب سیستم هوشمند، صاحبان خانه می‌توانند از پس‌انداز قابل توجهی در سایر هزینه‌ها استفاده کنند. در این شرایط کارایی لوازم خانگی و الکترونیکی بهینه‌سازی شده و در نهایت هزینه انرژی کاهش قابل توجهی خواهد داشت. فناوری هوشمند به شما کمک می‌کند تا مصرف انرژی خود را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که خانه شما همیشه کارآمد است. به صورت حساب و سیاره خود به طور همزمان کمک کنید!
معایب نصب سیستم خانه هوشمند
در حالی که خانه هوشمند راحتی و صرفه‌جویی در هزینه را به ارمغان می‌آورد، اما هنوز چالش‌هایی در رابطه با استفاده از آن وجود دارد. 
خطرات امنیتی و اشکالات همچنان طاعون سازندگان و کاربران این فناوری هستند. به عنوان مثال، هکرهای ماهر می‌توانند به لوازم متصل به اینترنت یک خانه هوشمند دسترسی پیدا کنند و کنترل آن‌ها در اختیار بگیرند. این امر موجب آزردگی خاطر و ناراحتی صاحبان خانه خواهد شد. اقدامات که برای کاهش خطرات چنین حملاتی می‌توان انجام داد شامل محافظت از وسایل هوشمند و استفاده از دستگاه‌هایی دارای رمز عبور قوی، استفاده از رمزگذاری در صورت وجود و تنها اتصال دستگاه‌های قابل اعتماد به شبکه شخص است.
همانطور که در بالا ذکر شد، دیگر ایرادی که می‌توان بر دوش فناوری خانه هوشمند گذاشت، گران بودن دستگاه‌های آن است. هزینه‌های نصب فناوری هوشمند می‌تواند از چند هزار دلار برای یک سیستم بی‌سیم تا ده‌ها هزار دلار برای یک سیستم سخت‌افزاری متغیر باشد. این یک هزینه سنگین است، به خصوص که ممکن است در این سیستم یک منحنی یادگیری شیب‌دار وجود داشته باشد تا بتواند برای همه افراد خانواده به سیستم عادت کند. در واقع هر چه امکانات و ویژگی‌های خانه هوشمند پیشرفته‌تر باشد، هزینه‌های آن نیز بیشتر خواهد شد. 
به دنبال چه چیزی در یک خانه هوشمند هستید؟
ایمنی، امنیت، کارآیی و راحتی در نوک انگشتان با اتوماسیون منزل مهم‌ترین درخواست‌های کاربران تکنولوژی خانه هوشمند هستند. این تکنولوژی دارای قابلیت‌های بسیاری است که در ادامه این مقاله برخی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:
- نرم کردن روشنایی:
برخی سیستم‌ها دارای فناوری است که به شما امکان می‌دهد روشنایی چراغ‌های کم‌نور خود را در مقیاس کالیبراسیون با یک انتقال راحت تنظیم کنید. این امر نه تنها باعث صرفه‌جویی در مقدار قابل توجهی از انرژی می‌شود؛ بلکه زیبایی‌شناسی خانه شما را نیز بهبود می‌بخشد.
بر خلاف هر راه حل دیگر برای خانه‌های هوشمند، با Cubical شما می‌توانید با یک چرخش از دست خود امکان کنترلی بزرگ را تجربه کنید. پشتیبانی از حرکات متعدد به شما امکان می‌دهد صحنه‌ها را تغییر دهید، چراغ‌های خلق و خوی کامل تنظیم کنید و همه وسایل را در یک اتاق به طور همزمان خاموش کنید.
- DIY و Shift هوشمند
ورود به سیستم گسترده از طریق Cube-OS به شما امکان می‌دهد چندین خانه هوشمند را به یک برنامه تلفن همراه متصل کنید. نه تنها این بلکه ویژگی DIY به شما امکان می‌دهد لوازم را در برنامه خود سازمان‌دهی کرده و تغییرات جزئی ایجاد کنید.
- CuBot
همیشه به روز باشید و هرگز یک به روزرسانی مهم را در مورد خانه خود از دست ندهید. CuBot، یک ابزار هشدار سریع است که کاربران را در مورد هرگونه فعالیت در وسایل ثبت شده خود از طریق مسنجر فیسبوک آگاه می‌کند.
رابط کاربری سازمان یافته باعث می‌شود همه کارها با یک جذابیت خاص انجام شود و شما به هیچ وجه به کنترل جدید عادت نکنید. با استفاده از یک شیر آب می‌توانید یک دستگاه را در سراسر جهان روشن یا خاموش کنید!
- کنترل روشنایی
چراغ‌های خود را از هر نقطه جهان کنترل کنید و آن‌ها را روشن کنید، خاموش یا کم نور کنید تا نور را مطابق با میل شما تنظیم شود.
- کنترل CURTAIN
با استفاده از این تکنولوژی اکنون پرده‌های خود را فقط با یک لمس ساده یا فرمان کنترل کنید و یک محیط زندگی آرام و راحت ایجاد کنید.
- دستگاه‌های IR
وسایلی که کنترل آن‌ها مبتنی بر مادون قرمز است مانند سیستم‌های تهویه مطبوع، تلویزیون و سیستم‌های سرگرمی را از طریق تلفن هوشمند خود تحت اختیار بگیرید!
اصطلاحات مرتبط با خانه هوشمند
در ادامه با برخی از مهم‌ترین اصطلاحات در خانه‌های هوشمند آشنا می‌شوید:
تعریف حمله استراق سمع
شبکه‌های کامپیوتری روزانه شاهد جابجایی اطلاعات متفاوتی میان کاربر و سرور هستند. حمله استراق سمع، نوعی سرقت اطلاعات از تلفن هوشمند یا دستگاه دیگر می‌باشد که هنگام ارسال و یا دریافت داده‌های کاربر از طریق شبکه رخ می‌دهد. در این روش هکر بسته‌های اطلاعاتی را شنود و یا تغییر می‌دهد.
تعریف اینترنت انرژی (IoE)
اینترنت انرژی به اتوماسیون زیرساخت‌های برق برای تولیدکنندگان انرژی اشاره دارد و غالباً اجازه می‌دهد انرژی کارآمدتری جریان یابد. 
اینترنت انرژی فراهم‌کننده یک معماری نوین است که موجب توسعه سیستم‌های توزیع شده در شبکه برق و انرژی می‌شود. به بیان دیگر، این اتوماسیون یک واسط زمان واقعی بین شبکه هوشمند و مجموعه بزرگی از تجهیزات برقی (خودروهای برقی، ساختمان‌های مسکونی و تجاری، وسایل برقی و…) فراهم می‌کند. اینترنت انرژی به وسیله پردازش داده‌ها و اطلاعات، ظرفیت تولید و ذخیره بهینه انرژی به همراه ایجاد توازن بین تولید و مصرف انرژی الکتریکی در شبکه، قدرت را ایجاد می‌کند.
درک نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)
خدمات نرم‌افزاری به عنوان سرویس (SaaS) یک روش محاسبات ابری برای دسترسی کاربران به یک برنامه از طریق اینترنت است. SaaS در واقع نوعی روش ارائه نرم‌افزار از طریق سرویس‌های ابری است. به نحوی که تمام اصلاعات مربوط به آن نرم‌افزار به روی یک سرویس ابری قرار می‌گیرد. کاربر از طریق یک مرورگر وب می‌توانند به این نرم‌افزار دسترسی داشته باشد. بنابراین فرد می‌تواند تقریباً به هر جایی که اتصال اینترنت داشته باشد و در یک دستگاه امن باشد، دسترسی پیدا کند.
SAAS یا Software as a Service نوعی مدل ارائه نرم‌افزار است. به‌طوری‌که نرم‌افزار و اطلاعات مربوط به آن به‌طور کامل و یکپارچه روی ابر (Cloud) مستقر شده‌اند. دسترسی کاربران به نرم‌افزار با کمک یک مرورگر وب امکان‌پذیر خواهد بود.
اتوماسیون خانگی چیست؟
اتوماسیون خانگی بخشی از "اینترنت اشیاء" است که با نام IoT نیز شناخته می‌شود. وسایل با هم متصل می‌شوند تا بتوانند بر همه جنبه‌های خانه کنترل یکپارچه‌ای در اختیار ما قرار دهند. اتوماسیون منازل چندین دهه است که از نظر روشنایی و کنترل ساده لوازم برقی استفاده می‌شود. اخیراً این فناوری با ایده گرفتن از جهان بهم پیوسته، در لمس نوک انگشتان یا یک دستور صوتی ساده به الکسا، دستیار Google، سیری و کورتانا دست پیدا کرده است. رویای هوشمند ساختن خانه شما اکنون یک واقعیت است.