هر آنچه که باید راجع به قفل هوشمند هتلی بدانید

هر آنچه که باید راجع به قفل هوشمند هتلی بدانید

قفل‌ها و کلیدها پس از تغییراتی که در قرن اخیر داشتند با رشدی فزاینده از حالت مکانیکی قدیمی به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته اند.
پایه و ‌اساس این تغییر در سال ۱۹۷۵ میلادی رقم خورد. زمانی که Tor Sornes اولین قفل الکترونیکی کارتی خود را به ثبت رساند و بازار جدیدی را برای قفل های دیجیتال و قابل برنامه‌ریزی باز کرد و طیف گسترده‌ای از روش‌های اعتبارسنجی با کارت‌های مغناطیسی را رقم زد. بعد از گذشت نیم قرن از آن اتفاق امروزه ما شاهد شکوفایی روز به روز تکنولوژی قفل دیجیتال هستیم.

 

تغییر کلید

قفل های کلیدی قدیمی‌ترین و پر دردسرترین تکنولوژی موجود است که در صنعت هتلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه کمتر هتل تازه تاسیسی را می‌توان دید که قفل درب اتاق‌های آن کلیدی باشد. علاوه بر این، قیمت قفل ها به قدری زیاد است که معمولا هتل‌دارها برای تغییر و ارتقا آن‌ها حداقل زمانی ۱۰ ساله می‌خواهند.
فقدان نوآوری در قفل ها مانع بزرگی برای ورود آنلاین مسافر به هتل است. هتل‌ها تا زمانی که تغییرات اساسی ایجاد نکنند نمی‌توانند راهی آسان برای توزیع کارت اتاق مهمان پیدا کنند.

تکنولوژی قفل کارتی

امروزه اکثر هتل‌های زنجیره‌ای با تکنولوژی قفل کارتی آشنا هستند و با شرکت‌های تولیدکننده قفل نظیر SALTO، ASSA ABLOY، ONITY، SMART KEY و ALOCK که جزو قوی‌ترین شرکت‌های دنیا می‌باشند، کار می‌کنند.
غالب این قفل‌ها با کارت مغناطیسی کار می‌کنند ولی فناوری کارت های RFID، NFC و FOB که برخی معتقدند برای میهمانان راحت‌تر است نیز رایج است. کارت های مغناطیسی در کمال امنیت، راحتی و اطمینان خاطر مسافران و هتل‌داران را فراهم می‌کند.

تلفن همراه به عنوان کلید

قفل ها در حال گذر از دوره مستقل بودن به چرخه همبستگی و آنلاین بودن است. آینده قفل ها به موبایل‌های هوشمندی که همه ما در جیب خود داریم گره خورده است. 
اگرچه کارت‌های مغناطیسی هنوز به عنوان استاندارد صنعت هتل‌داری شناخته می‌شود ولی در این چند سال اخیر چندین هتل زنجیره‌ای فناوری استفاده از تلفن هوشمند به عنوان کلید را استفاده کرده‌اند.
این فناوری در ابتدا توسط گروه‌های هتلی کوچک‌تر مورد استفاده قرار گرفت و این امر توسط شرکت Aloft یکی از پیشگامان این تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ میلادی میسر گردید. پس از آن گروه هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون و استاروود و اخیرا مارییوت به قهرمان استفاده از این تکنولوژی تبدیل شدند. 

سیستم قفل های هوشمند موبایلی در مجموعه هتل های هیلتون

گروه هتل‌های هیلتون که از ۳ سال پیش به بهره‌برداری از این فن‌آوری روی آورده است، ادعا می‌کند که تاکنون بیش از ۱،۷۰۰ اتاق از هتل‌ های خود را درایالات متحده و کانادا مجهز به این فن‌آوری کرده است و تاکنون یازده میلیون دستگاه تلفن هوشمند از آن‌ها استفاده کرده و هیچ نقص امنیتی گزارش نشده است. این مجموعه فعالیت هوشمندسازی خود را در اروپا نیز آغاز کرده و قصد دارد تعداد هتل‌های آنلاین خود را تا آخر امسال به عدد ۱۰۰ برساند. 

نحوه عملکرد قفل دیجیتال موبایلی در هتل هیلتون

سیستم هتل هیلتون اینگونه است که مسافر تا یک روز قبل از اقامت خود باید نرم‌افزار قفل دیجیتال موبایلی هتل را در تلفن همراه هوشمند خود بارگزاری و کلید دیجیتال خود را فعال کند. آن‌ها می‌توانند با این کار قبل از ورود اتاق مورد نظر خود و شرایط مورد نیاز در زمان اقامت را به صورت آنلاین انتخاب کنند. میهمانان در هنگام ورود با نزدیک شدن به درب اتاق خود دکمه مجازی باز شدن درب اتاق در تلفن همراه خود فشار داده و به راحتی وارد اتاق خود می‌شوند.

مزایای استفاده از قفل هوشمند هتلی

در همایش فناوری‌های هتلی که در سال گذشته برگزار شد، شرکت TJ یکی از ارائه‌دهندگان سلوشن‌های هتلی، تجربه چگونگی کارکرد تکنولوژی قفل هتلی آنلاین شرکت OpenKey را به نمایش گذاشت. این شرکت خاطرنشان کرد که طی آمارگیری که در چند سال اخیر داشته ۶۷ درصد میهمانان هتل قفل بدون کلید موبایلی را بیشتر از قفل کارتی ترجیح می‌دهند.
سایر امکاناتی که می‌توان از طریق تلفن همراه هوشمند برای قفل دیجیتال داشت، این فناوری را به انتخابی ایده‌آل برای هتل‌ها و خانه‌ها کرده است و به راحتی در عرض چند دقیقه می‌توان این قفل ها را با قفل مکانیکی قدیمی عوض کرد و از دنیای امکانات آن بهره‌مند شد.

هر آنچه که باید راجع به قفل هوشمند هتلی بدانید

 

صف را کنار بزنید

در حالی که بسیاری از خطوط هواپیمایی و شرکت‌های کرایه اتومبیل و شرکت‌های تاکسی رانی سیستم رزرواسیون خود را به صورت آنلاین و موبایلی درآورده‌اند، هتل‌ها در اتخاذ سولوشن‌های موبایلی و هوشمند و افزایش سرعت رزرو و ورود مسافر بسیار کند بوده‌اند. با وجود ادعاهایی مبنی بر لذت بردن مسافر از این صف و روند پذیرش، تحقیقات نشان داده است که انتظار بیش از ۵ دقیقه برای ورود و پذیرش منجر به افت ۵۰ درصدی در میزان رضایت از اقامت در ‌هتل می‌شود.
این مسئله کمی با پیچیدگی همراه است؛ میهمان بسته نوع سفری که دارد تجربه‌های متفاوتی را خواهان است. فردی که به سفر کاری آمده است از اقامت در اتاق‌هایی با حداقل تعامل پرسنلی راضی است در حالی که شخصی که برای سپری کردن اوقات فراغت خود سفر کرده است دوست دارد خود را بیشتر درگیر در میان گذاشتن تجربیات و پیشنهادات خود با پذیرش کند.

امنیت 

برخی از گروه‌های هتل‌داری به خاطر ترس از اینکه هکرها بتوانند دسترسی غیرقانونی به اتاق‌ها پیدا کنند، نسبت به اتخاذ فناوری‌های قفل هوشمند موبایلی برای هتل احتیاط کرده‌اند.
چند سال پیش آسیب‌پذیری قفل کارتی یکی از هتل‌های معروف در آمریکا تبدیل به یک واقعه مشهور و بدنامی امنیتی در سطح جهانی شد.
یک هکر کلاه سفید صرف هزینه ۵۰ دلار برای ساخت سخت‌افزاری ساده موفق به ساخت شاه کلیدی برای قفل های هتلی برند Onity که در آن زمان بسیار رایج بودند شد. وی پس از آن اقدام به انتشار اطلاعات راجع به ساخت دستگاه در سایت خود و ارائه آن در نمایشگاه سالانه Black Hat نمود.
یک سارق خورده پا از این اطلاعات به عنوان فرصتی استفاده کرد و طی چند ماه توانست به صدها اتاق در هتل‌های مختلف دستبرد بزند. اگر چه در آن زمان فناوری Onity ابتدایی بود و از کارت‌های کلیدی قدیمی استفاده می‌کرد ولی این واقعه تلنگری بود برای هتل‌داران تا در مورد امنیت به فکر راه‌حل‌های مناسب باشند.
واقعیت این است که با پیشرفت فناوری، سیستم‌های امنیتی نیز پا به پای آن پیشرفت می‌کنند. در تابستان امسال Geraldin Calpin مدیر بازرگانی هتل هیلتون اظهار کرد که آن‌ها یازده میلیون مورد استفاده از کلید دیجیتالی بدون حتی یک‌ نقض امنیتی داشته‌اند. همچنین وی افزود که برای این امر از تعدادی بنگاه‌های امنیتی معتبر و یکسری هکر استفاده کرده و از نبود امکان هک شدن سیستم خود اطمینان حاصل کرده‌اند.

نتیجه گیری

فناوری‌های قفل هتلی روز به روز در حال پیشرفت است و هتل‌داران برای چشاندن طعم جدیدی از راحتی و آسایش به مسافران خود همواره در حال رقابت و استفاده از تکنولوژی‌های نو هستند. در حال حاضر هوشمندسازی در صنعت هتلی یکی از مهمترین مباحث پیش روی مجموعه‌های هتلی است که قفل در اتاق‌ها یکی از مهمترین سلوشن‌های هوشمندسازی می‌باشد. با انتخاب دقیق و حساب شده قفل هوشمند هتلی متناسب با نیاز مسافران و میزان هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید، آسایش و امنیت را برای مسافران می‌توانید به ارمغان بیاورید.