کرونا ویروس و دستگیره درب هوشمند

کرونا ویروس و دستگیره درب هوشمند

پایان سال 2019 با پدیده ای همراه شد که سلامت کل جمعیت جهان را با تهدید مواجه ساخت. ویروس کرونا!
بیماری که به سرعت در جهان انتشار پیدا نمود و زندگی عادی مردم دنیا را مختل کرد. بسیاری از مردم دنیا جان خود را به دلیل اینکه برای این بیماری تاکنون درمان قطعی یافت نشده است از دست دادند.
فراگیری این بیماری و همچنین عدم یافت درمان مناسب برای آن باعث شده تا در حال حاضر کل دنیا آن را قسمتی از زندگی خود پذیره باشند و سعی نمایند با رعایت نکاتی در مورد بهداشت فردی اجتماعی نه تنها از سرایت آن به خود بلکه از زنجیره انتشار آن نیز بکاهند.
از آنجا که یکی از مهمترن راه های انتقال این بیماری تماس دست با سطوح پر همانند دستگیره درب است در این مطلب قصد داریم نکاتی را در مورد استفاده از قفل های هوشمند درب ذکر کنیم تا بتوانیم با مراقبت هرچه بیشتر و رعایت نکات بهداشتی به ریشه کن کردن ویروس کرونا کمک کنیم.
قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد این ویروس اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

 

 

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس (Coronavirus ) یا همان بیماری کرونا (COVID-19) یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است. این ویروس از خانواده کروناویریده ها می باشد و هم خوانواده هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، سارس و ... نیز دارد.

تاریخچه ویروس کرونا

این ویروس در قرن 19 میلادی کشف شد. نام این ویروس از نام لاتین کرون یا تاج گرفته شده است. این نام به این علت انتخاب شده که شکل این ویروس در زیر میکروسکوپ مانند تاج می باشد. برخی از حشره شناسان و مورخین سخن از موجودی این ویروس در 8000 سال قبل از میلاد دارند. البته قدمتی بیش از 55 میلیون سال نیز برای خانواده کووید ها ذکر شده که قدمتی هم پای خفاش ها دارد. 
این ویروس در سال های 2010 و قبل و بعد از آن نیز سرایت داشت ولی در سال 2019 در ووهان چین بدنبال یک جهش ژنتیکی ناشناخته از خفاش ها به انسان ها منتقل و بلافاصله با سرایت بیشتر و جهش های پیاپی قدرت انتشار بسیار بالاتری پیدا کرد که تا به حال درمان و داروی خاصی برای مقابله با این ویروس هولناک شناسایی نشده است. 

علائم ابتلا به کرونا ویروس چیست؟

اکثر افراد مبتلا به کووید-19 دچار علائم خفیف تنفسی می شوند و بدون نیاز به درمان ویژه بهبود پیدا می کنند. این افراد با تقویت سیستم ایمنی قادر خواهند بود تا حد بسیار زیادی از پیشرفت این ویروس در بدن خود جلوگیری کنند.
احتمال بروز بیماری جدی در افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر بیماری قلب و عروق، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند بیشتر است.
در افرادی که دارای بیماری نقص سیستم ایمنی مانند بیماران کاندید پیوند اعضاء و یا افراد دارای بیماری ایدز HIV نیز بسیار پر ریسک بوده و دارای موارد مرگ و میر بالایی در میان دیگر افراد می باشند. 

آخرین وضعیت درمان ویروس چگونه است؟

تولید واکسن برای این محصول نیز تا کنون در هاله ای از ابهام بوده و علیرغم کسب موفقیت هایی بر روی حیوانات، هنوز واکسن آن بطور رسمی و علنی ساخته نشده است. 
بهترین راه پیشگیری و کند کردن روند سرایت این است که اطلاعات کافی درمورد ویروس کرونا، بیماری هایی که ایجاد می کند و نحوه ی سرایت آن به دست آورید.

روش های کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا

غشاء این ویروس پروتئینی بوده و با حلال هایی از قبیل شوینده ها و یا مواد ضد عفونی کننده مانند الکل این غشا تجزیه شده و سبب نابودی ویروس میگردد. 
شما می توانید با شستن دست ها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده ی حاوی الکل و دست نزدن به صورت از خود و دیگران دربرابر این ویروس محافظت کنید.
ویروس کووید-19 در وهله ی اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه منتقل می شود بنابراین تمرین آداب تنفسی (مثلا سرفه کردن در آرنج) بسیار مهم است. 
در برخی از مقالات، تاثیر مثبت مصرف اسید فولیک بر روی بیمارانی که دارای ابتلا به این بیماری هستند ذکر شده است ولی بصورت علنی و جهانی تا کنون این گزارش تائید نهایی نشده است. بسیاری از اساتید در حال تحقیق بر روی این ویروس و عوامل موثر در درمان آن می باشند. 

راه های انتقال بیماری کرونا

یکی از راه های انتقال این بیماری مهلک، انتقال آن از طریق دست و تماس آن با صورت و بینی و دهان و چشم و گوش می باشد. 
برای جلوگیری از این اتفاق توصیه میکنیم تا حد امکان مکان های پرتردد و پر استفاده مانند کابین های آسانسور، سطوح استیل کابینت ها، دستگیره های درب، محل های عمومی و وسایل عمل و نقل عمومی را با مواد ضد غفونی کننده ضد عفونی کنید. 

رابطه بین دستگیره درب هوشمند و ویروس کرونا

دستگیره درب یکی از عمده ترین وسائلی است که می تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد.

انواع دستگیره درب

دستگیره و قفل درب می تواند به صورت سنتی یا همان کلیدی بوده یا به صورت دستگیره درب هوشمند که در انواع مدل های قفل کارتی، قفل دیجیتالی رمزی و حتی قفل اثر انگشتی نیز باشد.

دستگیره درب و قفل هوشمند

یکی از انواع دستگیره های درب موجود در بازار قفل هوشمند درب می باشد که با برندهای همچون Alock، Samsung، Philips، Xiaomi و غیره در بازار وجود دارند که از این میان برند Alock از جمله بزرگترین تولیدکنندگان قفل دیجیتالی درب در ایران به شمار می رود.

راه جلوگیری از سرایت کرونا ویروس از طریق دستگیره هوشمند

همانطور که در بالا نیز ذکر شد شما می توانید جهت جلوگیری از سرایت این بیماری از طریق دستگیره درب هوشمند با استفاده از موارد شوینده و ضدعفونی کننده انتشار کرونا ویروس بدین وسیله جلوگیری نمائید.

تاثیر مواد شوینده و ضدعفونی کننده بر روی دستگیره های هوشمند

از آنجا که دستگیره های درب یکی از پر مصرف ترین و پرخطر ترین مناطق برای انتقال این ویروس به حساب می آیند و اگرچه می توان با ضد عفونی کردن دستگیره درب هوشمند از انتقال ویروس کرونا جلوگیری نمود اما سوالی که مطرح می شود این است که استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی کننده بر روی قفل و دستگیره های دیجیتال چه تاثیر منفی خواهند گذاشت؟
در صورت استفاده از آلیاژهای نامرغوب برای تولید دستگیره های هوشمند قطعا استفاده از مواد شوینده می تواند در بلندمدت باعث آسیب در بخش های مختلف آن و یا حتی رنگ دستگیره ها شود.

اقدامات شرکت Alock در جهت افزایش مقاومت دستگیره هوشمند

خوشبختانه برخی شرکت ها اقدام به ارائه محصولاتی کردند که در برابر این نوع اسیب ها مقاومت بسیار بالایی دارند. یکی از این مجموعه ها، صنایع قفل ALOCK می باشد.
این مجموعه با توانایی بسیار بالایی که در شناخت محصولات دارد ، توانسته دستگیره های مکانیکی و الکترونیکی بسیار مقاومی در برابر رطوبت و مواد شوینده تولید نماید.
دستگیره های این محصولات با قابلیت شستشو با مواد ضد عفونی کننده توانسته اند در مراکز حساس و پرکاربردی از قبیل اتاق عمل ها و مراکز درمانی و بهداشتی عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارند. 
این محصولات در برخی از مدل های دارای گارانتی مادام العمر می باشند. این ویژگی سبب اطمینان خاطر مصرف کنندگان در قبال استفاده از مواد ضوینده و جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر این ویروس شده است. 
در صورتی که برخی از محصولات دارای ابکاری بسیار ضعیف و غیر مستحکمی بوده که در روز های اول استفاده از شوینده ها و ضد عفونی کننده ها دچار تغییر رنگ و بی ثباتی رنگ شده و دیگر کارایی و زیباییی اول را نخواهند داشت. 
دستگیره ها و قفل هایی که از متریال های آلومینیوم، زینک آبکاری نشده، استیل 304 و یا محصولاتی بارنگ پایه و یا PVD می باشند قادر خواهند بود مدت زمان بسیار بالایی در برابر مواد شوینده از خود مقاومت نشان داده و آسودگی خاطر را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورند.