قفل اثرانگشتی چیست و چه چیزهایی راجع به آن باید بدانیم؟

قفل اثرانگشتی چیست و چه چیزهایی راجع به آن باید بدانیم؟

امنیت یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های همیشگی نسل بشر بوده و هست. ما اشیا با ارزش خود را در مکان‌های امن مانند گاوصندوق‌ها با لایه‌های امنیتی و نرم‌افزاری مختلف پنهان می‌کنیم. امروزه به دلیل پیشرفت  و ‌نوآوری‌هایی که در عرصه فناوری داشتیم، خدمات امنیتی مبتنی بر وب، داده‌های بیومتریک و دستگاه‌های شخصی است که سطح امنیتی یکپارچه‌ای دارند. ورود داده‌های بیومتریک مانند اثر انگشت به حوزه امنیت یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌هایی است که در صنعت قفل دیجیتال شاهد آن بوده‌ایم. قفل های اثر انگشتی امنیتی بیشترین کاربرد را در سیستم‌های بیومتریک دارند. برای به دست آوردن درک بهتری از این موضوع در ادامه به اصل و کاربردهای این محصول شگفت انگیز می‌پردازیم.


قفل اثرانگشتی چیست؟

با توجه به این‌که نام این دستگاه بیانگر کارایی آن است ولی بگذارید با این تعریف آغاز کنیم که قفل اثر انگشتی سیستمی است که بر اساس اثر انگشت منحصر به فرد هر کسی که از قبل برای قفل تعریف شده به آن شخص دسترسی لازم را می‌دهد. خطوط و دره‌های روی انگشت شما به عنوان کارت هویت شما عمل می‌کنند که به راحتی قابل جعل نیست و می‌توان آن را به عنوان یک شاخصه هویتی مطمئن و طولانی مدت شناخت. اساس کار قفل های اثر انگشتی بر اساس توانایی شناخت و تمایز قائل شدن بین اثر انگشت های مختلف است و بر همین‌اساس امنیت و دسترسی شما به در ورودی یا گاوصندوق شخصیتان را تضمین می‌کند. 
اینجا یک سوال پیش می‌آید که چرا نباید از قفل های کلیدی که فناوری ساده‌ای دارند استفاده کنیم؟ یا این‌که چرا از فناوری‌های ارزان‌تری مانند قفل کارتی یا قفل رمزی استفاده نکنیم؟ قفل های اثر انگشتی همچنان که قابل اطمینان و راحت هستند مشکل گم شدن یا سوءاستفاده از کلیدهای فلزی شما را حل می‌کنند. به دلیل ماهیت منحصر به فرد و مزیت‌های بارزی که نسبت به قفل کلیدی مکانیکی و پسووردی دارند این قفل ها امروزه کاربرد زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده‌اند.

 

مکانسیم کار قفل های اثرانگشتی چیست؟

قفل اثرانگشتی با اسکن اثر انگشت شما و تبدیل آن به الگوی عددی خاص کار می‌کند. در اولین باری که انگشت خود را روی اسکنر قفل می‌گذارید این تبدیل انجام می‌شود و الگوی اثر انگشت شما در حافظه قفل ذخیره می‌شود. این فرآیند هر بار که می‌خواهید به قفل دسترسی پیدا کنید تکرار می‌شود و درصورتی که اثر انگشت شما با داده‌های ذخیره شده مطابق باشد این دسترسی میسر خواهد شد. این روند بسیار سریع و آسان است به طوری که در کسری از ثانیه دسترسی شما را فراهم می‌کند.


مزیت‌ها به نسبت سیستم‌های بیومتریک دیگر

سیستم‌های بیومتریک مختلفی وجود دارند که اساس کار آن‌ها تشخیص ویژگی منحصر به فردی در اشخاص و ذخیره و تایید آن می‌باشد مانند اسکنر عنبیه چشم یا سیستم تایید صوتی مبتنی بر صدای اشخاص. اسکنرهای عنبیه چشم به نسبت اسکنر اثر انگشت بسیار گران قیمت‌تر هستند و همچنین روند سخت‌تری را برای تشخیص دارند و افراد با این مسئله که هر بار برای ورود باید چشم خود را اسکن کنند راحت نیستند. این گزینه برای دفاتر دولتی یا نقاط حساس که نیاز به امنیت بیشتری دارند مناسب است و بهتر است برای منازل یا دفاتر اداری از قفل های اثر انگشتی که هم ارزان‌تر و هم راحت‌تر هستند استفاده شود. مشابها برای سیستم‌های تشخیص صدا نیز همین معایب را می‌توان گرفت و عدم موفقیت این سیستم‌ها در تشخیص صدا مخصوصا زمانی که شخص صدایش گرفته یا سرما خورده است را دلیل بر عدم انتخاب این سیستم‌ها دانست.


قفل اثرانگشتی شما باید چه خصوصیتی داشته باشد؟

قبل از خرید و نصب قفل اثر انگشتی موارد خاصی وجود دارند که باید به آن توجه کنید. اولین و مهم‌ترین مسئله این است که باید مطمئن شوید که قفل شما دارای صفحه کلید اضطراری یا شکاف کلید مکانیکی می‌باشد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که قفل بنا به هر دلیلی اثر انگشت شما را نمی‌شناسد و شما نیازمند ورود فوری هستید؛ حال با وارد کردن رمز یا استفاده از کلید مکانیکی اضطراری می‌توانید دسترسی خود را میسر کنید. همیشه بهتر است دستگاهی را انتخاب کنید که گزینه‌های بیشتری را برای دسترسی در اختیار شما می‌گذارد. 
به گواهی ارزیابی نرخ خطای اسکنر اثر انگشت (FRR) دستگاه قبل از خرید توجه کنید و از خرید دستگاه با درصد FRR بالا (Fulse Rejection Rate) خودداری کنید. عدد مناسب برای این منظور 0/0001 درصد یا کمتر از این می‌باشد.
در زمان خرید به جنس و محکمی بدنه قفل توجه کنید. بهتر از قفلی را خرید کنید که از جنس برنج یا فولاد و دارای بدنه یک تکه می‌باشد و دستگیره‌هایی از جنس آلومینیوم یا پلاستیک معمولا امنیت بالایی ندارند و به راحتی با ضربه قابل نفوظ می‌باشند. 
منبع باتری قفل را چک کنید و ببینید میزان مصرف انرژی قفل چقدر است. تعویض مدام باتری‌ها می‌تواند برای شما تبدیل به یک دردسر شود، پس از پایین بودن مصرف انرژی قفل اثرانگشتی خود اطمینان حاصل کنید.
حافظه قفل را بررسی کنید و ببینید چه تعداد کاربر می‌توانند اثر انگشت خود را ذخیره کنند و به قفل دسترسی داشته باشند. این مسئله در ادارات یا نقاطی که تردد زیادی دارند مورد اهمیت است و دسترسی همه افراد را به صورت هم زمان تضمین می‌کند.


نتیجه‌گیری کلی

به طور کلی یک قفل اثر انگشتی ایمن، مقرون به صرفه، قابل اطمینان و غیرقابل نفوذ و فریب است. دسترسی به آن برای هر تعداد افرادی که بخواهید قابل تنظیم است و نیز به راحتی هر زمان که بخواهید دسترسی یک نفر را مسدود می‌کنید. برای محل زندگی خود یا دفتر کار خود اگر به دنبال امنیت و راحتی خاطر هستید، نصب قفل اثر انگشتی این امکان را برای شما میسر می‌کند.
 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.