درب ضد سرقت

درب ضد سرقت

درب ضد سرقت اصطلاحا به دربی گفته می‌شود که دارای سیستم امنیتی و استاندارد کیفی بالایی از نظر سرقت می‌باشد. اما این درب‌ها در ایران به درب‌هایی اطلاق می‌شوند که فقط چهارچوب فلزی داشته و دارای قفل سه زبانه باشند. این درب‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی می‌باشند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهند شد:
 

مزایای درب های ضد سرقت:

1.    چهار چوب فلزی که در برابر ضربه‌های معمولی از درب‌های چوبی معمولی مقاومت بیشتری دارند.
2.    قفل های بزرگ‌تر سه زبانه که این قفل‌ها در برابر فشار و ضربه تا حدودی مقاومت بیشتری دارند.
3.    درپوش و محافظ توپی که ابزاری برای مقاومت در برابر خراب کاری سارقین آماتور ایجاد می‌کند.
4.    ارتفاع و عرض بیشتر که زیبایی بیشتری داشته و هنگام جابجایی وسایل دارای کاربرد بیشتری می‌باشد.
5.    قفل کمکی سه لول که هنگام خروج از منزل و یا مسافرت امنیت بیشتری را برای مصرف‌کننده تامین می‌کند.
6.    سرعت ساخت بالاتر و تنوع در لحظه بیشتر به نسبت درب چوبی
7.    زیبایی و مقاومت بالاتر نسبت به درب‌های چوبی
8.    مقاومت بیشتر در برابر دیلم و فشار بیرونی در هنگام سرقت 
9.    مقاومت بالاتر در برابر حریق نسبت به درب‌های چوبی
10.    تنوع بالا در نوع پوشش، امکان چاپ تصاویر و طرح‌های سه بعدی بر روی رویه‌های درب
11.    تنوع قفل‌های مختلف (سه لول + کمکی) قفل مولتی لاک طرح چینی، قفل مولتی لاک کاله دارای شاخک‌های بالا و پایین و ...

 

معایب درب های ضد سرقت:

این نکات بر اساس آیتم‌های فنی، تجربی و نظرسنجی از مشتریان درب‌های ضد سرقت جمع‌آوری شده است:
1.    درب‌های ضد سرقت، در اصل ضد سرقت نبوده و اسم زیبایی دارند. دلایل عدم ضد سرقت بودن را در ادامه بخوانید:
2.    این درب‌ها دارای چهارچوب فلزی بوده ولی خریداران هنگام خرید به قطر ورق‌ها دقت نکرده که این اولین اشتباه آن‌ها است. هنگامی که قطر ورق به کار رفته در این درب‌ها کم باشد، با کوچک‌ترین فشار ناشی از دیلم ورق تا خورده و درب باز خواهد شد.
3.    توپی‌های این درب‌ها معمولا از برند کاله می‌باشند. این برند ترک کیفیت قابل قبولی دارد، ولی یکی از بزرگ‌ترین ایرادات توپی‌هایی که در درب‌های ضد سرقت قابل بیان است، نوع توپی آن‌ها است. یعنی توپی نشکن استفاده نمی‌کنند. در این صورت سارقین با حذف پولک محافظ توپی، با یک انبرقفلی قادر خواهند بود توپی را شکسته و درب را باز نمایند.
4.    این درب‌ها در ظاهر دارای چهارچوب فلزی می‌باشند ولی وسط درب و دیگر نقاط درب مانند محل نصب قفل و دستگیره از فلز استفاده نکرده که این امر سبب خواهد شد سارقین با کوپکترین ضربه اقدام به شکستن رویه درب کرده و از طریق درب وارد واحد شما شوند.
5.    این درب‌ها دارای دستگیره های دو تکه یک طرفه می‌باشند. یعنی دستگیره‌های دو تکه‌ای که از داخل نصب می‌شوند. این دستگیره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با دستگیره طرف دیگر خود متصل شوند‌. در غیر این‌صورت دستگیره ها را بدون استاندارد نصب کرده و بعد از مدت کوتاهی این دستگیره‌ها از روی درب جدا خواهند شد.
6.    این دستگیره های دوتکه اگر با کیفیت پایین انتخاب شوند، پس از مدت کوتاهی شکسته شده و نیاز به خرید مجدد دارید.
7.    درب های ضد سرقت در صورتی که دارای سیستم ضد دیلم نباشند (داخل درب قسمت قفل از ورق‌های فولادی و تیغه‌های تقویت شده استفاده نشود.) به راحتی توسط دیلم باز شده و امنیت را به سخره می‌گیرند.
8.    این قفل ها به خاطر نامی که برای خود دست و پا کرده‌اند (ضد سرقت) این باور غلط و مصطلح را در ذهن خریدار متواتر خواهد کرد که این درب نیازی به قفل کردن نداشته و صرف به هم زدن درب، امنیت کاملا حفظ می‌گردد.
9.    این درب‌های به ظاهر ضد سرقت در صورتی که به هم زده شوند؛ از درب چوبی بسیار راحت‌تر باز خواهند شد. زیرا به هنگامی که درب بسته شود و زبانه عادی و اولیه قفل بسته شود، تنها با یک کارت، عکس رادیوگرافی و یا ... می‌توان زبانه را به عقب هل داده و درب را باز کرد. به همین سادگی!
10.    درب‌های ضد سرقت (درب‌های معمولی که اغلب در ایران خریداران قدرت خرید آن را دارند.) درب‌هایی با چهارچوب فلزی می‌باشند. هنگامی که نصاب‌های این درب‌ها اقدام به نصب و تحویل درب می‌نمایند؛ به خریداران اعلام می‌کنند هنگام بستن درب، از قرارادن دمپایی و کفش جلوی قفل خودداری کنید. زیرا در صورت وجود دمپایی و کفش هنگام بسته شدن، درب پس از مدتی دچار تاب و انحراف شده و پس از آن به هنگام بسته شدن درب دارای انحراف بوده و به راحتی بسته نخواهد شد.
11.    در برخی از مدل‌های درب ضد سرقت، قفل های سوییچی معمولی پهن (از نظر عمق قفل) مشاهده می‌شود. یعنی قفل هایی با توانایی تحمل فشار کمتری هنگام استفاده از دیلم. که این امر سبب بازگشایی راحت‌تر درب خواهد شد.
12.    در درب‌هایی که از قفل های سوئیچی معمولی استفاده می‌کنند اغلب مشاهده شده که از توپی‌های معمولی و پولک‌های غیر محافظ برای پوشش محل سوراخ تعبیه توپی استفاده می‌شود. یعنی هنگامی که سارق قصد باز کردن درب را داشته باشد، بدون زحمت حذف پولک محافظ توپی، اقدام به شکستن آن کرده و به راحتی درب را باز خواهد کرد.
13.    در اکثر موارد که منازل به مستاجرین اجاره داده می‌شود، این افراد برای کاهش هزینه جایگزین کردن توپی قبلی با جدید، دارای دو سری کلید خواهند شد. یعنی قفل پایینی با یک کلید و قفل کمکی آن با کلید دیگری باز خواهند شد. در این مواقع کاربران تنها به بستن قفل پایین بسنده کرده که هنگام سرقت توسط سارقین زمان کمتری را تلف کرده و با انرژی کمتری اقدام به باز کردن درب با دیلم می‌نمایند. البته باید بیان کرد که همه سارقین دارای دیلم نبوده و تنها عده‌ای از آن‌ها دارای دیلم می‌باشند. پس توصیه می‌شود در صورت خروج از منازلی که درب ضد سرقت دارند حتما از قفل کردن سیستم قفل کمکی بالایی اطمینان حاصل نمائید.