تجهیزات هوشمند هتلی چیست و چگونه هتل خود را به یک هتل هوشمند تبدیل کنیم؟

تجهیزات هوشمند هتلی چیست و چگونه هتل خود را به یک هتل هوشمند تبدیل کنیم؟

امروزه ایده هتل هوشمند تحرکات زیادی در صنعت میهمان‌داری و هتل‌داری ایجاد کرده است و این ایده، صنعت هتلداری را به یکی از برترین تجارت‌های روز تبدیل می‌کند.
مسافران بنا به دلایل بسیاری به سمت هتل‌های هوشمند کشیده می‌شوند و از این دلایل می‌توان تجربه راحتی و داشتن خاطره‌ای خوب از اقامتشان را نام برد.
هر روزه تعداد زیادی از هتل‌داران خواهان توسعه و تجهیز هتل خود با بکارگیری و‌ نصب تجهیزات هوشمند همانند قفل کارتی هتلی هستند. در نظر داشته باشید که شناسایی راه‌های این توسعه و تجهیز کار آسانی نخواهد بود.
در این مقاله به شما چند نوع از تجهیزات هتلی را معرفی می‌کنیم که به وسیله آن یک هتل کلاسیک را به هتلی هوشمند و اغواگر تبدیل کنید.

 

اتاق هوشمند چیست؟

قبل از هر توضیح اضافه‌ای، لازم است که ابتدا معنای اتاق هتل هوشمند را بگوییم. 
اتاق هوشمند به اتاقی گفته می‌شود که در آن از IoT (Internet of Things) استفاده می‌شود.
IoT (اینترنت اشیاء) اصلاحی برای سیستم‌هایی است که لوازم روزمره اتاق را مجهز به ریز پردازنده‌هایی می‌کند که به هم یا به اینترنت متصل هستند.
در واقع این ریز پردازنده‌ها امکان شبکه نمودن تجهیزات هوشمند اتاق با یک‌دیگر را فراهم می‌کنند که این شبکه می‌تواند به صورت داخلی و یا توسط اینترنت اجرا شود.
در یک اتاق هتل هوشمند، چندین دستگاه وجود دارد که توانایی دریافت و‌ فرستادن اطلاعات خود را به دیگر دستگاه‌ها و یا هسته مرکزی شبکه دارند.
دستگاه‌های IoT غالبا هوشمند شناخته می‌شوند و هرکدام مزیت‌هایی را دارا هستند. فناوری اتاق هوشمند امکاناتی از جمله روند اتوماسیون، بالا بردن راندمان ذخیره انرژی و انعطاف اشیا نسبت به نیاز را فراهم می‌کند.
همچنین دستگاه‌های هوشمند ابزارهایی مانند دستور‌ صوتی و یا اتصال اشیا به نرم‌افزار تلفن هوشمند و کنترل آن‌ها از این طریق را به ارمغان می‌آورند.

 

اتاق هوشمند چیست؟

 

دلایل مهم تجهیز هتل ها به سیستم های هوشمند

در ادامه برخی از دلایل مهم تجهیز هتل‌ها به سیستم‌های هوشمند را بیان می‌کنیم:

1. اهمیت رو به رشد سیستم‌های هوشمند هتلی و اتاق هوشمند

ایده اتاق هتل هوشمند روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این امر به دلیل اهمیت ارتقا تجربه مشتریان در زمان اقامت خود در هتل می‌باشد. برای درک بهتر مثالی برای شما می‌زنیم؛
تجهیزات هوشمند هتلی به مهمان این اجازه را می‌دهند که درجه سیستم گرمایشی یا سرمایشی و یا نور اتاق را جوری تنظیم کنند که ایده‌آل آن‌ها شود و تمامی این تغییرات بدون نیاز به لمس کنترل‌های جداگانه هرکدام از تجهیزات میسر خواهد بود. در نتیجه احساس راحتی و آرامش بیشتری برای مسافران فراهم می‌آید.
یک اتاق هتل هوشمند می‌تواند وسایل سرگرم‌کننده‌ای مانند تلوزیون یا سیستم صوتی را همراه با کنترل فرمان صوتی ارائه دهد.
این اتاق گزینه‌های دیگری مانند درخواست سرویس نظافت اتاق از طریق نرم افزار موبایل و یا رابط‌های هوشمند دیگر به میهمان می‌دهد و دیگر میهمان نیاز به تعامل و درخواست مستقیم از کارکنان هتل ندارد.
خدماتی این چنینی اقامت میهمان را مناسب‌تر و راحت‌تر می‌کند. این امر باعث می‌شود که فرد اقامت به یاد ماندنی‌تری داشته باشد و احتمال این که در سفرهای بعدی هم دوباره به این هتل یا شعبات دیگر آن برود، بیشتر می‌شود. 
هیچ کس نباید ارزش به روزرسانی هتل‌ها به هتل هوشمند را دست کم بگیرد. همان‌طور که مفهوم هتل هوشمند جدید و جذاب است، کاربران در برخورد اول با فناوری‌های هتل هوشمند مجذوب آن می‌شوند.
این عامل موجب افزایش تقاضا شده و هتل‌داران می‌توانند بر اساس خدماتی که می‌دهند، نرخ اتاق‌های خود را افزایش دهند؛ رشد نرخ‌ها نیز افزایش درآمد را در پی دارد.
هوشمندسازی همچنان که می‌تواند درآمد هتل را افزایش دهد، باعث کاهش هزینه‌ها به وسیله بهبود کارایی و کاهش تخلفات کارمندان می‌شود. این فاکتورها در مدت زمان کوتاهی هزینه‌های ابتدایی سرمایه‌گذار را جبران می‌کند.

2. خدمات رسانی سریع

یکی از مهم‌ترین مزایای تکنولوژی هتل هوشمند اتصال دستگاه هوشمند میهمان به سرویس‎های ارائه شده توسط هتل است.
این سرویس‎ها از سرویس قدیمی و‌ نام آشنای سرویس هتل گرفته تا رزرو جلسه در سالن بدنسازی هتل یا استفاده از سرویس ماساژ می‌تواند باشد. به این صورت که میهمان تنها با چند کلیک ساده روی نرم افزار موبایلی خود تمامی این دسترسی‌ها را میسر می‌کند.

 

خدمات رسانی سریع با دستگیره های هوشمند هتلی

 

3. تجهیزات هتل هوشمند میهمان‌ها را تحت کنترل شما در می‌آورند.

یکی از راه کارهای تبدیل یک اتاق معمولی هتل به اتاق هوشمند استفاده از تجهیزات کنترل‌کننده شخصی است.
تجهیزات اصلی برای این منظور (مانند سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش، تهویه و یا پرده‌ها) با قابلیت IoT توسط این کنترل‌کننده شخصی و زیر نظر سیستم مرکزی هتل کنترل می‌شود. این کنترل‌کننده شخصی می‌تواند یک هاب هوشمند، تلفن هوشمند و یا تبلت باشد. 
با استفاده از تجهیزات هوشمند هتلی، شما می‌توانید نیازها و سلایق میهمانان هتل را به روشنی درک کنید و در نتیجه خدمات و سرویس‌های هتل را بر اساس نیاز میهمان ارائه دهید. این امر موجب ایجاد احساس بهتر و صمیمانه‌تر در مسافران شده و آن‌ها را به اقامت مجدد در هتل شما تشویق می‌کند. 

انواع مدل ها و سبک های تجهیزات هتلی هوشمند

تجهیزات هتلی هوشمند در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند که در اینجا برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

1. نرم‌افزار هوشمند هتلی

طراحی اپلیکیشن موبایل برای کنترل سیستم‌های هوشمند هتل همچون سیستم گرمایش و سرمایش، نورپردازی، تهویه، درخواست نظافت اتاق و ... ایده جدید و بدیعی است. با استفاده از چنین نرم افزارهایی میهمانان می‌توانند از طریق تلفن هوشمند خود شرایط محیطی اتاق را شخصی‌سازی کنند.
به عنوان مثال گروه هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون (Hilton chain) یک اپلیکیشن هوشمند موبایلی را معرفی کرده است که میهمانان از طریق آن با سیستم تهویه اتاق خود ارتباط برقرار می‌کنند.
برخی از شعبات این مجموعه پا را فراتر گذاشته و تجهیزات بیشتری از اتاق را به تلفن هوشمند مرتبط کرده‌اند. کنترل نورپردازی اتاق از طریق سازوکارهای کنترل صوتی یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های این هوشمندسازی است. 

2. سرگرمی با کنترل صوتی

با اتصال راحت دستگاه‌های سرگرم‌کننده در اتاق به سیستم هتلی، اتصال آن‌ها را نیز به کنترل‌کننده‌های صوتی راحت می‌کند. با استفاده از فناوری تشخیص صدا و فرمان‌های صوتی، میهمان به عنوان مثال به راحتی می‌تواند تلوزیون را خاموش یا روشن کند و یا صدای آن را بدون آن‌که ذره‌ای جابجا شود، کم و زیاد کند.
برای این قابلیت‌ها محدودیتی وجود ندارد. با نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر کاربران می‌توانند از اقدامات پیچیده‌تری برخوردار شوند. آن‌ها می‌توانند از طریق کنترل صوتی برنامه تلوزیونی مورد نظر خود را انتخاب یا موسیقی دلخواه را از طریق بلندگوی هوشمند اتاق پخش کنند. همچنین کاربران از این طریق می‌توانند قسمت‌های مختلف اتاق هتل را کنترل کنند.

3. قفل درب هوشمند هتلی

یکی از ارکان مهم اتاق هتل هوشمند قفل درب هوشمند اتاق است. یکی از پر‌کاربردترین لوازم الکترونیکی اتاق همین قفل هتلی می‌باشد. امروزه کمتر هتلی را می‌توان پیدا کرد که از قفل کارتی برای ورودی اتاق میهمان استفاده نکند.
در روند هوشمندسازی ابتدا قفل هتلی آنلاین می‌شود. به این صورت که قفل از طریق سیم یا فناوری‌های بیسیم به نرم افزار هتلی متصل می‌شود و میهماندار یا مسئول پذیرش به کنترل رفت و آمد به اتاق دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند از پشت میز خود درب اتاق را باز یا قفل کند و یا حتی دسترسی میهمان را به اتاق محدود یا قطع کند.
همچنین این فناوری امکان بررسی و گزارش‌گیری از ورود افراد مختلف به اتاق را توسط مسئولین امنیتی هتل فراهم می‌کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل امنیتی، بتوانند به راحتی منشا آن را پیدا کنند.
یکی دیگر از فناوری‌هایی که در قفل هوشمند هتلی استفاده می‌کنند، تکنولوژی تشخیص چهره است. به این صورت که میهمان با نزدیک شدن به درب اتاق توسط قفل شناسایی شده و به صورت اتومات باز می‌شود.
این فناوری کمی گران قیمت است و برای هتل‌های متوسط، مقرون به صرفه نمی‌باشد. اما برای هتل‌دارانی که می‌خواهند تجربه‌ای متفاوت در اتاق‌های ویژه خود به میهمانان خاص ارائه دهند، انتخابی هوشمندانه محسوب می‌شود. 

4. پنل نمایشگر اتاق

پنل‌های اتاقی شامل امکاناتی همچون کلید لمسی زنگ، نمایشگر وضعیت فرامین هتلی از جمله درخواست نظافت اتاق، مزاحم نشوید و یا حضور میهمان در اتاق می‌باشد. زمانی‌که میهمانان یکی از فرامین این پنل‌ها را انتخاب نماید، درخواست آن‌ها به صورت آنلاین به پذیرش هتل ارسال می‌شود و در نتیجه نیاز میهمان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. 
پنل نمایشگر اتاقی امکان برقراری ارتباط با کارت هولدر و پنل سرتختی را نیز به صورت آنلاین ایجاد می‌کند. 

5. کارت هولدر

کارت هولدر سیستمی هوشمند برای کنترل جریان برق و بهینه‌سازی مصرف انرژی در اتاق‌های هتل است که برخی آن را با نام پاورسوئیچ می‌شناسند. نحوه عملکرد کارت هولدر به گونه‌ای است که میهمان هنگام ورود به اتاق با قرار دادن کارت مخصوص درون محل تعبیه شده به روی سیستم، می‌توان جریان برق را در اتاق وصل نماید. 
سیستم پاورسوئیچ دارای سبک‌ها و کلاس‌های مختلفی است که در برخی از آن‌ها می‎توان بر اساس شماره اتاق برنامه‌ریزی مدت زمان اعتبار کارت را انجام داد. امکان برقراری ارتباط آنلاین با مدیریت هتل و یا پذیرش نیز در برخی از کلاس‌های کارت هولدر فراهم است. 

6. پنل سرتختی

پنل سرتختی به جهت ایجاد راحتی بیشتر برای میهمانان هتل طراحی شده است. این پنل‌ها اغلب دارای پریز برق بین‌المللی 5 حالته، پورت‌های مختلف USB، کلیدهای لمسی برای کنترل روشنایی اتاق، فرامین هتلی از جمله مزاحم نشوید یا درخواست نظافت و همچنین ارتباط با پنل نمایشگر اتاق هستند. به این ترتیب زمانی‌که میهمان درخواستی داشته باشد، اطلاعات آن بر روی پنل نمایشگر بیرونی نشان داده می‌شود تا به سرعت نیاز وی برطرف ساخته شود.
این دستگاه برای راحتی بیشتر مسافرین طراحی شده است. این وسیله دارای امکاناتی از قبیل: پریز برق بین المللی 5 حالته، پورتهای USB، کلیدهای لمسی برای روشنایی اتاق، فرامین هتلی ( DND. Clean ) و... می‌باشند.
پنل‌های سرتختی ALOCK قادر به اتصال به صفحه نمایش جلوی درب ( نمایشگر اتاقی ) نیز می‌باشند. 

 

پنل سرتختی

 

7. کنترلر آسانسور

سیستم کنترلر آسانسور همچون کارت هولدر است، با این تفاوت که این دستگاه برای استفاده از آسانسورهای هتل به کمک کارت مخصوص اتاق‌ها طراحی شده است. این سیستم می‌تواند تا حد بسیار زیادی در کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی موثر واقع شود.
برخی از هتلداران برای کنترل میزان استفاده و یا کنترل دسترسی افراد به آسانسورها از شرکتها درخواست میکنند این امکانات را در اختیار آنها قرار دهند. مجموعه ALOCK این دستگاهها را در چندین کلاس و تکنولوژی مختلف در اختیار داشته و این تجهیزات با قفل‌ها و دیگرمحصولات ALOCK قابل اتصال و همسان سازی می‌باشند.
میهمانان ویژه همواره به دنبال فناوری‌های جدید در طول اقامت خود می‌باشند و شگفت زده کردن آن‌ها با یک اتاق هوشمند خاطره‌ای خوش برای آنها به ارمغان می‌آورد و بنای اقامت دوباره آن‌ها در آن هتل را فراهم می‌کند.

8. پنل نمایشگر اتاقی 

پنل‌های اتاقی امکانات جذابی را در خود جای داده‌اند: کلید لمسی زنگ، شماره اتاق، لوگوی هتل، نمایشگر وضعیت فرامین هتلی ( مزاحم نشوید D.N.D – نظافت اتاق Clean – میهمان داخل است Check in ) ، غیر فعال شدن کلید لمسی زنگ به هنگام روشن شدن مزاحم نشوید، ارتباط با کارت هولدر و پنل سرتختی، ارتباط آنلاین با پذیرش جهت مشاهده استفاده از زنگ و...

9. پاورسوئیچ – کارت هولدر: 

این تجهیزات جهت کنترل میزان مصرف انرژی در اتاقها به کار میروند. این وسایل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میهمان با وارد کردن کارت داخل محل تعبیه شده بر روی آن بتواند برق اتاق را وصل نماید. این محصولات دارای چند کلاس مختلف بوده و قابلیت برنامه ریزی هم نام با شماره اتاق و اعتبار مدت زمان کارت را نیز دارا می‌باشند. برخی از این کارت هولدرها دارای کلیدهای لمسی مجهز به فرامین هتلی ( مزاحم نشوید Do not disturb و نطافت اتاق Clean room ) می‌باشند. برخی دیگر آنلاین بوده و قابلیت کنترل از راه دور توسط مدیران و یا پذیرش را دارند. 

 

پاورسوئیچ – کارت هولدر